Big trucks van Hyster volgens nieuwste emissievoorschriften

Vanaf deze maand krijgen containerhandlers en zware vorkheftrucks (vanaf 16 ton) te maken met nieuwe emissievoorschriften: ‘Tier 4i (Interim)’, de EPA-voorschriften voor de Noord-Amerikaanse markt en ‘Stage IIIB’, het equivalent van de Europese Unie. De voorschriften hebben betrekking op alle machines met dieselmotor die niet op de openbare weg komen en vermogens hebben van meer dan 173 pk (129 kW). Tijdens een groot internationaal evenement in november in Nijmegen heeft Hyster een volledig aanbod Big Trucks gepresenteerd dat aan deze nieuwe standaard voldoet. Op de assemblagelijn van de toonaangevende Hyster Big Trucks in Nijmegen worden de volgende series zware heftrucks geassembleerd: 16-18 ton, 25-32 ton, 36-48 ton, empty containerhandlers, beladen containerhandlers en reachstackers. Al deze series worden voorzien van nieuwe Cummins motoren die volledig aan de emissievoorschriften voldoen.

 

Schoner en stiller

Antoon Cooijmans, productmanager Big Trucks, legt uit: ‘Met de nieuwe trucks hebben we niet alleen het brandstofverbruik verminderd, maar tevens de productiviteit verhoogd, dankzij een snellere reactie van de motor. De Hyster Big Trucks zijn ook schoner en stiller dan ooit tevoren en dat alles met verlaagde CO2-emissies.’ Naast de Cummins-motortechnologie heeft Hyster tevens nieuwe ontwikkelingen op het gebied van optimalisering van prestaties doorgevoerd, zoals ‘Cooling on Demand’, hydraulica met lastdetectie, toerentalbeheer en verlaagd stationair motortoerental die allemaal zorgen voor een verlaagd brandstofverbruik. ‘Afhankelijk van het vermogen, de werkcyclus en de toepassing bieden de nieuwe Hyster-trucks een besparing van het brandstofverbruik van ongeveer 15 procent in vergelijking met vorige modellen’, voegt Cooijmans toe. Hij vertelt verder dat bestuurders daarnaast kunnen kiezen tussen twee standen: ECO-eLo ‘brandstofefficiëntie’ en HiP ‘hoge prestaties’. De stand HiP is de stand voor normaal gebruik, terwijl de machine in de stand ECO-eLo een lager maximaal motortoerental gebruikt en een betere brandstofefficiëntie heeft.  

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago