Binnenvaartondernemer Jacco Wakker wil zo spoedig mogelijk starten met een binnendijkse containerterminal op Urk. Met een speciaal ontwikkelde duwbak, gebaseerd op de afmetingen van een kempenaar, zijn volgens Wakker vrijwel alle Nederlandse vaarwegen bereikbaar.
‘Deze containervaart is zowel milieutechnisch als bedrijfseconomisch concurrerend met wegtransport’, stelt Wakker. ‘Met één duwboot kunnen wij vier duwbakken van ieder dertig teu transporteren. Over de weg heb je daar zestig dubbele vrachtwagens voor nodig.’ Het principe van de smalle combinatie is volgens Wakker financieel al concurrerend vanaf één duwbak.
Het idee
Het Nederlandse snelwegnet zit verstopt. Wegtransport wordt vanwege de hoge kosten, de milieuverontreiniging en de overlast bij transport binnen de bebouwde kom, steeds minder interessant. Steeds vaker worden, vaak met steun van de overheid, alternatieven voor wegvervoer ontwikkeld. Een van die vormen is de overslagterminal waar goederen worden overgeslagen van bijvoorbeeld binnenvaartschepen op vrachtwagens. ‘Deze terminals zijn echter vaak gelegen aan, dan wel nabij de grotere vaarwegen waardoor op veel locaties geen gebruik kan worden gemaakt van deze mogelijkheid. Kleinschalige lokale terminals, gelegen aan kleinere vaarwegen, maken een uitgebreid netwerk voor de containervaart mogelijk. Met kleine schepen is de binnenvaart in Nederland groot geworden.’
Binnendijkse containerterminal
Jacco Wakker is een fervent voorstander van een binnendijkse containerterminal op Urk. ‘Een buitendijkse containerterminal is financieel niet haalbaar en een containerterminal in de haven geeft teveel overlast. Op dit moment worden iedere week tien containers overgeslagen op het terrein van de oude visafslag en dat geeft volgens de bewoners behoorlijk veel overlast. Die containers zijn nota bene bestemd voor het industrieterrein. Een binnendijkse containerterminal aan de buitenzijde van het industrieterrein is financieel wel interessant en heeft als bijkomend voordeel dat het vrachtverkeer buiten de bebouwde kom blijft.’
Een locatie achter de sluizen is volgens Wakker geen enkel probleem. ‘De door ons ontwikkelde duwbak is 38,5 meter lang en 6,80 meter breed. Met één bak bedraagt de totale lengte van de combinatie 48,5 meter. Daarmee kun je probleemloos de sluizen passeren. Ook met vier bakken is het passeren van sluizen geen enkel probleem.’ Wakker heeft inmiddels, samen met collega ondernemer B.J. Kramer, een perceel grond aan de Urker Vaart waarvan hij gebruik kan maken.
Realisering van de plannen is binnen één jaar mogelijk. ‘Je kunt kleinschalig beginnen met één bak en vervolgens uitbreiden naar twee, drie en vier duwbakken. Het enige dat je verder nodig hebt is een duwboot, die ik al heb, en een overslagkraan, die Kramer ter beschikking stelt. Er is zelfs al een wegtransportbedrijf dat heeft verklaard graag mee te willen werken. Kortom, wij zijn klaar voor de start.’ Een eerste product heeft Wakker al op het oog. ‘Wekelijks wordt vanuit de regio 25 teu vuilafval getransporteerd naar Alkmaar. Dat kan natuurlijk prima over water.’
Uitbreidingsmogelijkheden
‘Hier in de polder zijn vrijwel alle steden over water uitstekend bereikbaar. Bij de grotere plaatsen, zoals Almere en Lelystad, kun je eveneens binnendijks terminals realiseren.’ Wakker heeft al contact gelegd met een containeroverslagbedrijf in de Amsterdamse haven. ‘Zij staan positief tegenover onze plannen.’ Die samenwerking is belangrijk voor het uitbreiden van het regionale netwerk tot een landelijke containerlijndienst. ‘Vrijwel alles wat nu in containers over de weg wordt vervoerd, kan ook met onze kleine containerbakken over het water worden getransporteerd.’
De ondernemer en zijn organisatie
Jacco Wakker startte twintig jaar geleden in de binnenvaartsector. Al snel ontwikkelde de ondernemer vernieuwende ideeën die hij toepaste in de vaartuigen en hulpmiddelen die hij, in eigen beheer, ontwikkelde en bouwde voor gebruik binnen zijn bedrijf. Deliver BV, één van zijn bedrijven, is gespecialiseerd in het vervoeren van woonarken over water. Dit gebeurt met behulp van een afzinkbaar ponton en een duwboot. Binnen de organisatie Deliver zal Wakker een apart onderdeel oprichten voor de containervaart.
Foto’s bij dit artikel door E.J. Bruinekool Fotografie