Bloempotten Made in Holland verkocht in Azië

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Capi Europe opende in maart 2018 een nieuw bedrijfspand in Tilburg met kantoren, een fabriek, een groot magazijn en een showroom om retailers te ontvangen. Ook is er ruimte voor r&d en testen. Het pand is daarmee het tastbare bewijs van de keuze voor Made in Holland die het bedrijf heeft gemaakt. Het terughalen van de productie uit China voor gerobotiseerde productie in Nederland heeft goed uitgepakt.

Capi Europe produceert kunststof design-bloempotten voor binnen en buiten. De buitenpotten zijn dubbelwandig, met een isolerende schuimlaag. Deze constructie beschermt de plant in de zomer tegen hitte en in de winter tegen vorst. Dat is nuttig als je zowel exporteert naar landen in Afrika waar het vijftig graden wordt, als naar Canada waar de temperatuur naar vijftig graden onder nul zakt. Daarnaast zijn de potten UV-bestendig, breukbestendig, lichtgewicht en recyclebaar.

Kan niet

Directeur/eigenaar Toine van de Ven begon zijn bedrijf in 1997 in Udenhout. Hij liet aanvankelijk betonnen tuinbeelden en ornamenten maken. ‘Die beelden vond ik toen mooi maar nu niet meer.’ Behalve beelden en ornamenten ging het ook om potten: zware terrazzo potten kwamen sinds 1999 uit Vietnam en sinds 2006 werd een lichtere variant in China geproduceerd. In 2013 nam Van de Ven een belangrijke beslissing: hij schafte een robot aan voor het rotatiegieten van kunststof bloempotten. In Nederland. Een jaar later waren de eerste Made in Hollands een feit dat niemand over het hoofd kan zien, want het interieur van de potten is knaloranje.

Er vindt enige handmatige nabehandeling plaats, maar verder doet de robot al het werk. Van de Ven: ‘Het productieproces daarvoor bestond niet. We hebben het helemaal in eigen huis ontwikkeld.’ Om de concurrentie niet wijzer te maken dan noodzakelijk, legt Van de Ven niet in detail uit hoe Capi Europe de productie vormgeeft.

Nogal conservatief

Over het uitgangspunt voor de ontwikkeling wil Van de Ven wel iets kwijt: ‘Dit ontwikkeltraject hebben we alleen kunnen doen omdat we geloofden dat het mogelijk was. We werden niet gehinderd door tradities uit de nogal conservatieve kunststofwereld. Het proces bespaart bovendien tot wel 85 procent energie ten opzichte van vergelijkbare productie. We hebben tijdens de ontwikkeling minstens honderd keer te horen gekregen dat het niet kon. Als we daar allemaal naar hadden geluisterd? Inmiddels bewijzen we dat het wel kan.’

Reshoring

Naarmate de automatisering van het productieproces in Nederland vorm kreeg, kwam de productie in China binnen Capi Europe ter discussie te staan. De keuze voor een nieuw bedrijfspand markeerde meteen de keuze om nog meer productie volledig geautomatiseerd in Nederland te concentreren. Van één testrobot was Capi in het oude bedrijfspand al naar zes robots gegaan. In het nieuwe pand steeg dat verder naar een straat van twaalf robots die 365 dagen per jaar, 24 uur per dag hun werk doen.
De potten die deze robots produceren, vinden inmiddels hun weg naar 55 landen over de hele wereld. De top vijf van landen waarnaar Capi exporteert, bevindt zich in West-Europa maar in de top tien staan landen zoals Thailand en de Filippijnen. Die zou misschien niet iedereen op die plek verwachten. ‘Juist op die markten is Made in Holland een verkoopargument’, weet Van de Ven. Zo maakte import uit Azië plaats voor export naar Azië.

Dit bleef niet onopgemerkt en Capi Europe werd door de overheid aangehaald als een voorbeeld van reshoring oftewel het terughalen van productie-activiteit. Van de Ven: ‘We deden dit gewoon omdat we er in geloofden. Dat het reshoring heette, dat wist ik niet eens maar we nemen het erg serieus. We willen uiteindelijk alles in Nederland gaan doen.’

Beste beslissing

Al voorafgaand aan de keuze voor robotisering nam het bedrijf in 2011 een andere cruciale beslissing. Van de Ven besloot het bureau dat het schoenenmerk Floris van Bommel in de markt had gezet in de arm te nemen om zijn eigen bedrijf opnieuw te positioneren. Dit bureau stelde voor de oude naam Capital Ornaments te veranderen in Capi Europe. Het bedrijf ontwikkelde ook een nieuw logo, merk en label. Een kostbare keuze, zegt Van de Ven: ‘Maar wel de beste beslissing die ik ooit heb genomen.’ De oranje binnenkant deed zijn intrede, terwijl op de buitenkant juist alleen nog maar natuurlijke kleuren te zien zijn: wit, zwart, grijs en aardkleuren. De verschillende collecties met de namen Urban, Nature, Lux en Classic zijn sindsdien allemaal duidelijk herkenbaar als producten van Capi Europe. En die herkenbaarheid is heel belangrijk.