Goede berichten over onze export naar Duitsland. Zo laat de Duits Nederlandse Handelskamer, DNHK, weten dat in 2015 de handel tussen Nederland en Duitsland met 4,4 procent toenam. Tot een recordbedrag van 167,6 miljard euro. Nederland is daarmee in omvang de derde handelspartner van de Bondsrepubliek, na de Verenigde Staten en Frankrijk.
Wat wel opvallend is, is dat de export vanuit Duitsland naar Nederland afgelopen jaar aanzienlijk sterker toenam. Deze noteerde een plus van 9,3 procent, terwijl ‘onze’ export, van Nederland naar Duitsland, slechts blijft steken op een mager plusje van 0,4 procent.
Dit betekent dat Nederlandse bedrijven het wel goed doen, maar dat het nog wel beter kan. De DNHK denkt dat veel Nederlandse bedrijven vaak van een koude kermis thuis komen als ze zonder goede voorbereiding de Duitse markt op gaan. En daar moet en kan nog wel aan worden gewerkt.
Om bedrijven te ondersteunen met een succesvol ‘optreden’ in Duitsland, organiseert de DNHK ook dit jaar weer de Duitslanddag. Hiermee wil de Handelskamer Nederlandse ondernemers de juiste voorbereiding geven voor succesvolle activiteiten op de buurmarkt.
Het is voor de tweede keer dat de Handelskamer deze Duitslanddag organiseert. Gezien de positieve resultaten van de eerste editie, een logisch vervolg. Het is goed om ondernemers te informeren hoe de Duitse markt te benaderen. De praktijk heeft geleerd dat je als ondernemer niet zo maar even de Duitse markt op kunt stomen. Daar komt nog wel het een en ander bij kijken. Zo kunnen ook de eerste revenuen pas jaren later zichtbaar worden en is het dus vaak een kwestie van eerst investeren en zaaien voordat er kan worden geoogst. In elk geval is en blijft de Duitse markt een heel essentiële voor de Nederlandse toeleveranciers.
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: https://www.facebook.com/vraagenaanbod