Blog Rolf Elling: Cijfers over conjunctuur en de gevolgen

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

We kijken er met elkaar vaak reikhalzend naar uit; de cijfers die aangeven hoe het is gesteld met onze economie. Vaak worden deze elke maand bekendgemaakt. De cijfers die hierbij worden gebracht, duiden op de conjunctuur.

Maar wat houden de cijfers en de onderliggende gedachten dan feitelijk in. Met conjunctuur wordt aangegeven hoe het groeipercentage van onze economie of de productie hiervoor op de korte termijn verloopt. Meestal gaan de cijfers over de afgelopen maand.

En als de productiegroei vertraagt, of in het negatieve uitkomt en dit drie maanden aansluitend gebeurt, dan hebben we een recessie. Dit hebben we de afgelopen jaren wel gemerkt en meegemaakt.

Kijken we nu even naar de cijfers over februari van het Centraal Bureau voor de Statistiek, dan is het vertrouwen van ondernemers in de industrie afgenomen. De indicator van het producentenvertrouwen ging van 2,8 naar 2,0. Dit is de tweede maand op rij met een daling. De lichte verslechtering van het producentenvertrouwen in februari komt vooral doordat ondernemers minder positief waren over hun orderportefeuille.

In februari 2015 ligt het vertrouwen van de industriële producenten ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (0,5). Het vertrouwen van de ondernemers bereikte in januari 2008 de hoogste waarde (9,4) en ruim een jaar later de laagste waarde (-23,5). Producenten in de industrie waren in februari minder positief over hun orderportefeuille en ook iets minder positief over de productie in de komende drie maanden.

Daarentegen waren ze iets positiever over hun voorraden gereed product. Alle drie de deelindicatoren van het producentenvertrouwen zijn positief. De ondernemers die hun productie de komende drie maanden zien toenemen, blijven vooralsnog in de meerderheid. En dit laatste is natuurlijk altijd positief.

Toch is een kanttekening op zijn plaats. Het is van essentieel belang dat we de orderportefeuille op een behoorlijk niveau houden. Het zorgt in elk geval voor de nodige ‘rust’ bij de ondernemer. Hierdoor krijgen de hij meer de gelegenheid om de blik te richten op toekomstige opdrachtgevers. Hoe dit te doen, zal ik in mijn volgende blog behandelen.

Even geduld dus svp.

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: https://www.facebook.com/vraagenaanbod