Blog Rolf Elling: Creativiteit met opgestroopte mouwen

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

Innoveren is de drijfveer voor veel bedrijven in de maakindustrie. Dat mag duidelijk zijn.

 

Maar daarnaast is het hebben van voldoende creativiteit vaak ook van onschatbare waarde voor een onderneming om te kunnen innoveren. Maar wat is nu precies creativiteit en is die te meten of in waarde uit te drukken.

Creativiteit wordt in de verschillende wetenschappen nogal verschillend geïnterpreteerd, maar wijst in het algemeen naar een vermogen om iets nieuws te scheppen.

Een individu of een groep toont creativiteit wanneer een nieuw concept of object wordt gemaakt, of wanneer een originele oplossing voor een probleem wordt gevonden.

Nou, dat is dan duidelijk, het gaat er dus om dat binnen een onderneming voldoende mensen aanwezig zijn die het in zich hebben om creativiteit om te zetten in uiteindelijk nieuwe, innoverende producten.

Dus dames en heren ondernemers, u bent sterk afhankelijk van uw medewerkers en de hoeveelheid creativiteit die ze bezitten.

Maar het is natuurlijk ook een kwestie van gezond verstand, het goed om je heen kijken en weten wat er in de wereld om je heen gebeurt. Verder moet er gewoon een goed team staan, mensen die weten wat ze aan elkaar hebben en er ook samen voor willen gaan.

En dit laatste is onontbeerlijk, er samen voor willen gaan. Geen egotripperij dus, medewerkers die graag alle eer voor zich alleen willen opeisen. Daar heb je volgens mij niet zo veel aan. Er mag natuurlijk best een beetje eigenzinnigheid zijn, dat hoort bij een creatief proces, maar deze moet uiteindelijk wel ten nutte komen binnen het team.

Maar het is natuurlijk niet alleen maar een kwestie van brainstormen om tot de meest mooie innovaties te komen. Er moet ook ‘gewoon’ worden gewerkt en wellicht wel wat harder dan enkele jaren geleden. Daar is ook niets mis mee, gewoon de mouwen opstropen en er voor gaan.

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren?

E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl

Twitter: @VenA_Rolf

Facebook: http://www.facebook.com/vraagenaanbod