Blog Rolf Elling: De duim omhoog voor de maakindustrie

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

‘Ik ben een aanhanger van Bolletje’, ‘zonder transport staat alles stil’ en ‘even Apeldoorn bellen’. Het zijn slechts drie voorbeelden van bekende en pakkende reclameteksten. U kent ze vast ook wel en er zijn er nog veel meer. Slogans die je dagelijks tegenkomt en vaak in je gedachten blijven hangen.

Ze zijn stuk voor stuk bedacht door de creatievelingen onder ons die zich dagelijks bezig houden met de kunst van de meest pakkende reclameteksten te verzinnen. De wereld van reclame is echter een wereld van de verbeelding in combinatie met schoonheid. En het geeft oplossingen aan voor alle problemen die klanten hebben. Hierbij wordt vaak humor en taal ingeschakeld om mensen te overtuigen.

Taal en reclame is een gouden combinatie en waar het natuurlijk om draait is dat door deze reclameteksten de producten nog beter verkopen. Maar dergelijke teksten zijn soms ook bedoeld om te laten zien waar je voor staat. Zo was ik laatst onderweg en kwam ik een tekst op een bord bij een boerderij tegen die luidde; proud to be a farmer. Tja, dacht ik, daarmee laat je dus zien dat je trots bent op hetgeen je dagelijks doet.

En aangezien alle kopstukken binnen onze maakindustrie aandringen op de dames en heren ondernemers binnen de maakindustrie om trots te zijn op wat er allemaal wordt ontwikkeld, bedacht en geproduceerd, lijkt het me dan ook helemaal geen slecht idee om binnen de maakindustrie ook een passende slogan te bedenken. Dus hierbij roep ik de branches op om hier maar eens iets passends voor te bedenken en te ontwikkelen.

Het lijkt me dan ook een fantastische uitdaging om met een slogan, illustratie, beeldmerk of wat dan ook, als bedrijf aan te kunnen geven dat ‘we’ met zijn allen trots zijn op hetgeen we presteren. Trots, proud en stolz, achtereenvolgens in het Nederlands, Engels en Duits. Want dit willen we uitdragen, als eenheid binnen de Nederlandse maakindustrie.

Ondergetekende houdt zich aanbevolen voor suggesties. En uiteraard willen we met u meedenken, het verder doorontwikkelen en in de markt zetten.

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren?

E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod