Recent had ik een interview bij een bedrijf waar ik al eens eerder was geweest voor een uitgebreide bedrijfsreportage. De directeur-eigenaar had nieuws te melden en we contacten en kwamen tot een afspraak. Tijdens het interview vertelde hij dat hij uit principe niet met journalisten sprak. ‘Als ze bellen dan wimpel ik ze af.’ En ik dan, vroeg ik in al mijn onschuld. ‘Tja, jij maakt/schrijft een eerlijk artikel, in ieder geval een verhaal waar ik mijzelf in herken.’
Nu een groter compliment kun je volgens mij niet krijgen. Want hier gaat het natuurlijk wel om een artikel, interview of bericht waarin de brenger van het nieuws zichzelf herkent. Hij vertelt en is de zender en jij als journalist moet dit verwoorden op een wijze die de lezers aanspreekt. En daar gaat het om.
Uiteraard moet je als journalist kritisch zijn en zaken aan het licht brengen die noodzakelijk zijn voor je doelgroep. En dat zijn de lezers van Vraag&Aanbod, ten faveure van de Nederlandse maakindustrie. Het geeft mij in ieder geval wel een boost om de de komende jaren nog even door te gaan.
De reden waarom ik dit even memoreer, is niet om mezelf op de borst te kloppen, integendeel. Nee dus, maar wel omdat het in het zakendoen in de maakindustrie ook draait om eerlijkheid. Wees oprecht richting de klanten en geef duidelijkheid omtrent de werkzaamheden. Want eerlijkheid duurt het langst en bestendigt de relaties. Toch?
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod