Nederland besteedt te weinig aandacht aan de ‘zachte kant’ van innovatie, vindt Erasmus-onderzoeker Henk Volberda. Sociale innovatie is de sleutel tot groei, stelt hij.
Hmmm, denk ik dan, dat vind ik wel een hele boute uitspraak, waarbij ik me afvraag of dit wel geldt binnen de maakindustrie.
Volgens mijn bescheiden mening kom je alleen met sociale innovatie niet zo ver. En het is ook zeker niet de sleutel tot groei. Ik denk ook dat de meiden en jongens in de maakindustrie er niet zoveel van moeten hebben. Maar wellicht vergis ik me.
Bij innovatie moet er een goede balans zijn tussen de technische (harde) en sociale (zachte) kanten, zo hebben deskundigen vastgesteld.
De sociale kant binnen innovatie krijgt vaak minder of te weinig aandacht, terwijl het wel noodzakelijk is om hier voldoende aandacht aan te geven, er wordt immers met mensen gewerkt. Ik denk overigens dat deze toegevoegde waarde binnen het innovatieve traject wel meevalt.
De technische innovatie lijkt mij toch de meest essentiële. Oké, het menselijke aspect mag je niet vergeten, maar dat lijkt me nu niet echt aan de orde. Het gaat erom dat je samen met de technici en de innovators binnen de organisatie, komt met pragmatische innovatieve ideeën en oplossingen waarmee de klanten en uiteindelijk de consumenten met hierbij het gehele umfeld baat bij heeft.
Daarnaast moet je goed kunnen luisteren, luisteren naar de klant die om een innovatieve oplossing vraagt. Samen met de klant, de engineers en de ‘eigen’ mensen rond de tafel gaan zitten en de zaak doornemen. En hoe gedetailleerder, des te beter. Volgens mij is er binnen een dergelijke meeting geen ruimte voor het invullen van de zachte kanten.
Dus denk ik dat de ‘zachte’ kant van innovatie niet zo’n vaart gaat lopen. Gewoon je gezonde verstand gebruiken, de medewerkers ‘netjes’ behandelen en vooral betrekken bij de ontwikkelingen binnen het bedrijf. Daarmee kom je al een heel eind.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod