Stelselmatig kijk ik even naar de ontwikkelingen van onze website www.vraagenaanbod.nl. Wat hierbij vooral van belang is, is de pagerank. Dit getal geeft, zeg maar de ‘beweging’ aan op onze site. Wordt deze goed bezocht, zijn er voldoende unieke bezoekers, kortom is er voldoende belangstelling en ‘beweging’ vanuit onze doelgroep om de site te bezoeken.
En gelukkig kan ik u verzekeren dat we het nog steeds goed doen. Met een pagerank van vijf, zit je toch boven het gemiddelde. En daar mag je dan ook wel tevreden over zijn. Wat je dan natuurlijk ook doet is even kijken naar de concullega ‘s, waarbij de metaal gerelateerde natuurlijk als eerste worden gecheckt.
Opvallend is dat onze belangrijkste concullega met de pagerank is gezakt naar 3. En dat is toch wel een opvallend groot verschil. Dit betekent dus in vergelijking met onze 5, dat deze site veel minder interessant gevonden wordt en ook minder wordt bezocht, dan die van Vraag en Aanbod.
Even een korte uitleg – zonder al te diep in te gaan op de achterliggende techniek. Google beschouwt een link van pagina A naar pagina B als een stem van pagina A voor pagina B. Hoe meer stemmen (links) een webpagina ontvangt, hoe belangrijker de pagina is voor Google en hoe hoger de pagerank van die webpagina.
Naast het aantal links naar een pagina weegt ook de ‘belangrijkheid’ mee van de pagina die de link geeft. De belangrijkheid van een link wordt uitgedrukt in diezelfde pagerank.
U kunt het overigens zelf ook checken, bijvoorbeeld van uw eigen website. Best interessant om ook eens te kijken naar bedrijven waarmee u zaken doet. Hoe staan die er voor in de digitale wereld.
Nog even voor onze lezers die geïnteresseerd zijn in de Belgische industrie. Ook voor Vraag&Aanbod België hebben we amper een jaar geleden een nieuwe website gelanceerd. En dan begin je dus gewoon met een pagerank van nul. Maar inmiddels is ook deze bezig aan een redelijk sterke opmars en staat de pagerank nu op 2.
Verdienstelijk na zo’n korte periode, jazeker, maar tevreden zijn we natuurlijk nog niet. Ook deze site –www.vraagenaanbod.com– moet zich verder doorontwikkelen en dus gaan ‘groeien’.
Maar ook daar wordt keihard aan gewerkt, dagelijks.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: http://www.facebook.com/vraagenaanbod