De start van 2019 lijkt rustig te verlopen. Er is in mijn beleving wat te weinig roering in de markt. Het kan natuurlijk de stilte voor de storm betekenen. Het kan er ook op duiden dat vele ondernemers de route voor 2019 nog niet helemaal helder op het netvlies hebben staan. En nog even afwachten wat er in de eerste weken van het nieuwe jaar op hen af komt.
Lijkt me niet echt verstandig, een afwachtende houding. Dat is geen goede attitude om het zo maar even uit te drukken.
Maar goed aan de andere kant zijn er ook ondernemers die juist wel alles gereed hebben voor de komende periode, of zelfs de komende jaren. Want daar draait het uiteraard om, visie voor de toekomst.
Niet alleen kijken naar de dag van vandaag of morgen maar overmorgen daar draait het om. En met overmorgen doel ik eigenlijk op een tijdspanne van enkele jaren. Hoe gaat het over pak hem beet, drie, vier, vijf jaar. Daar moet op worden gefocust, daar moeten de plannen voor worden gemaakt.
Echter zijn er ondernemers genoeg die de handen vol hebben aan de dag van vandaag en morgen. Hoe krijgen we de orders op tijd af en hoe staat het met onze orderportefeuille. Kortetermijnvisie dus en oké, dat is ook best essentieel binnen de maakindustrie. Ook voor de korte termijn moet er brood op de plank komen. Maar een goede visie voor de komende jaren behoort een onderdeel te zijn binnen de ondernemingsplanning.
Maak hier tijd voor, ga brainstormen met medewerkers, laat in ieder geval zien dat er aan wordt gewerkt. Het is zeker geen overbodige luxe.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod