Zo worden ze gevoed met stroom, elektriciteit. kW’tjes. En deze elektriciteit wordt voor tachtig tot negentig procent opgewekt met fossiele brandstoffen. Dat schiet dus, kijkend naar het milieu, niet echt op. Er wordt en er is derhalve veel stroom nodig om deze auto’s elke dag weer op te laden. Hetzelfde geldt in feite voor de windmolens. Alleen al om deze te maken moet er heel veel energie worden opgewekt voor de productie van de windmolen, denk alleen maar aan de productie van het staal, het walsen, snijden, kanten en afwerken. In onze ogen verdienen deze windmolens dit bij lange na niet terug. Hoe hard de wind ook waait.
En als je de cijfers er bij pakt, hmm dan word je er ook niet vrolijker op. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kwam in 2016 5,9 procent van het totale energieverbruik in Nederland uit duurzame bronnen. Dat is 0,1 procent meer dan het jaar ervoor.
Dus we moeten nog wel even wat gaan doen om de groene energie doelstellingen een boost te geven. Meer geloof ik dan in de ontwikkeling op het gebied van waterstof. Deze ontwikkeling lijkt zich nu te versnellen en in Delfzijl loopt er een proef met twee autobussen die op waterstof rijden. We zullen zien hoe het gaat lopen.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…