Het is bijna weer zo ver, de derde dinsdag in september, als bekend; Prinsjesdag. Tijdens deze dag maakt de regering bekend hoe het regeringsbeleid er voor 2015 uit gaat zien.
De afgelopen jaren komen de belangrijkste kengetallen altijd enkele dagen eerder in de publiciteit dan feitelijk de bedoeling is. Aan de andere kant maken bewindslieden in de weken voorafgaand aan Prinsjesdag al enigszins bekend welke kant het in bepaalde sectoren op zal gaan. Zo liet minister Jeroen Dijsselbloem recent weten dat de lasten voor het mkb nu echt moeten worden verlaagd. Hij zei dit tegen MKB-Nederland voorzitter Michaël van Straalen. Waarop van Straalen beloofde hem hier aan te houden.
Waar zit hem nu de kneep bij het mkb. Het zijn vooral de lasten op de arbeid, de loonkosten dus, die vanaf 2005 met 12 procent zijn gestegen. Daarentegen zijn de reële netto inkomens met 11 procent gedaald. En dit gat moet worden gedicht. Dit weer in balans krijgen is vooralsnog geen eenvoudige klus, je zit immers met een ‘gat’ van 23 procent.
Ik kan me goed voorstellen dat het vertrouwen in de politiek bij de dames en heren ondernemers de afgelopen jaren wat is weggezakt. En dan druk ik mij voorzichtig uit. Want sommige maatregelen zijn niet meer dan een sigaar uit eigen doos.
Toch lijkt het erop dat de lastenverlichting voor het mkb nu daadwerkelijk gaat worden ingevuld. Volgens Dijsselbloem is er financiële ruimte in de begroting. Hij voorziet vooral dat in de belastingsfeer mogelijkheden zitten om de mkb’ers te ontzien. Maar hij zal met meer moeten komen.
Hierbij kijk ik even naar de binnenlandse groei die nu niet bepaald aan de orde is. Hier zou een financiële stimulans zeker op zijn plaats zijn. Het verlengen van een half jaar van het lage btw-tarief op arbeid bij verbouwingen en renovaties is mooi voor de bouwsector, maar zal niet voldoende zijn. Bovendien zijn er meer sectoren waarvoor de binnenlandse markt vlot moeten worden getrokken.
Uiteraard zullen we deze toezeggingen van Dijsselbloem en zijn Ministerie van Financiën nauwlettend voor u blijven volgen.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: r.elling@mybusinessmedia.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod