Blog Rolf Elling: Het maakbesef groeit lekker door

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Van ondergeschoven kindje naar een meetellende adolescent. Zo mag je het wat mij betreft wel typeren, de groeiende aandacht voor de Nederlandse maakindustrie. Vorige week een paginagroot artikel in het Financieele Dagblad over de samenwerking van ASML met de Duitse machineleverancier Trumpf was een mooi voorbeeld.

Maar het is natuurlijk veel breder, het zijn niet alleen de grote multinationals die de onder de aandacht moeten worden gebracht.

Want daar hebben we er echt niet zoveel van in ons land. Zoals de nieuwe voorzitter van de Koninklijke Metaalunie Fried Kaanen tijdens het vorige week gepubliceerde interview in deze krant terecht opmerkte, het gaat om de ‘brede groep van mkb-ondernemers’.

Hierbij doelend op de vele tienduizenden maakbedrijven die tot maximaal twintig/dertig personeelsleden in dienst hebben. Dit aantal is vele malen groter dan de bedrijven die zich tot de multinationals mogen rekenen. Het is net als in de politiek, van de massa moeten ze het hebben.

Dus enerzijds moeten we verheugd zijn over de aandacht die de maakindustrie krijgt. Maar aan de andere kant zijn er talrijke kleinere bedrijven die het ook verdienen om in de aandacht te staan. Bij deze bedrijven worden veelal prachtige innovatieve producten bedacht en gemaakt. Toch worden deze minimaal groot uitgelicht.

Wellicht zijn deze ondernemers te bescheiden om zich publiekelijk te profileren en vinden ze het vervaardigen van de meest innovatieve producten de normaalste zaak van de wereld. Het valt vaak ook onder de normale dagelijkse werkzaamheden. Ondernemers kunnen natuurlijk in alle bescheidenheid opereren, daar is niets mis mee. Immers; bescheidenheid siert de mens.

Toch is het zaak om juist te laten zien waar de maakindustrie goed in is. Het is zeker ook ter leering van andere bedrijven in de maakindustrie. Vraag en Aanbod doet wekelijks niet anders, en dat zal ook zo blijven.

De landelijke aandacht onder het brede publiek echter, mag, nee moet, meer worden. In het belang van ons allen.

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren?
E-mail: r.elling@mybusinessmedia.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod