Zoals bekend, verschijnen we met de wekelijkse krant Vraag & Aanbod nu vanaf januari dit jaar ook in België. De oplage is 8.500. In deze uitgave nieuws voor en door de Belgische kmo’ers. Dit zijn de industriële mkb’ers in ons land.
Voor de redactie hebben we Belgische specialisten aangetrokken die voor ons het maakveld intrekken. Dit omdat de Belgische markt toch anders in elkaar steekt.
Nu moet natuurlijk iedereen zijn geld verdienen, maar wees dan wel eerlijk in de uitingen en berichtgeving hierover. Zo roept een concullega uitgever dat zij het grootste bereik hebben in de metaalsector in de Benelux. En daar word ik een beetje moe van, omdat dit gewoon niet zo is.
Kijk naar de oplagecijfers van het HOI, het instituut voor media auditing. HOI is een onafhankelijke organisatie met als doel het publiceren van betrouwbare, onderling vergelijkbare en overzichtelijke oplagecijfers. Ze verzamelen, specificeren, controleren en publiceren de oplagen per kwartaal, zie www.hoi/online.nl.
De cijfers op een rijtje. U kunt ze zelf ook inzien op de vermelde site. De totale verspreide oplage van Vraag en Aanbod lag in 2012 op 17.385 exemplaren. Die van de concullega 15.715. Dus hoezo grootste bereik?
Kijken we nog even naar de eerste twee kwartalen, dan geven de cijfers aan dat we met Vraag en Aanbod Nederland de oplage hebben verhoogd naar 18.174, tegenover de 15.715 van de concullega. In deze cijfers is de Belgische uitgave Vraag & Aanbod (oplage 8.500) niet meegenomen omdat deze vanuit een centraal Belgisch adres rechtstreeks naar de kmo’ers wordt verstuurd. Dit neemt HOI, die alleen de Nederlandse uitgaven becijferd, niet mee in de cijfers.
Ergo, uiteraard hebben we geen enkele moeite met concurrentie in onze markt, maar wel met het feit dat ‘ze’ stellen het grootste bereik te hebben. Vraag en Aanbod heeft al tientallen jaren het grootste bereik en deze positie zullen we handhaven.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod