Binnen onze uitgeverij MYbusinessmedia hebben we zo’n 32 uitgaven – papieren titels – en bijna veertig hieraan gerelateerde websites. Dat is best veel. In ieder geval genoeg om een goede indruk te krijgen hoe het is gesteld met het gebruik van internet binnen de diverse doelgroepen.
En de doelgroepen die we bereiken zijn breed en van heel diverse pluimage. Ze variëren van mode, mannen-, vrouwen- en kindermode, food, engineering en uiteraard de brede industriële maakindustrie.
Kijken we naar het twitter gebruik dan blijkt dat foodmerken nauwelijks omkijken naar twitter. Dit blijkt uit een onderzoek van communicatieadviesbureau Porter Novelli en Clipit social media monitoring onder de 55 grootste foodmerken in Nederland in de periode maart tot mei 2014.
Dat vind ik op zijn zachts gezegd opvallend, ik had heel andere cijfers verwacht. Immers, de social media kanalen hebben nog al wat impact en een bepaald merk kan veel goeds, maar ook veel schade aanrichten. Hierbij moet ik altijd denken aan de ‘Buckler affaire’ met Youp van ‘t Hek. Het duurde niet lang, of het alcoholvrije biertje was uit de schappen verdwenen.
Dat zou met het gebruik van de social media kanalen nog veel effectiever kunnen. Toch gebeurt dit weinig. Wat in elk geval naar voren komt is dat de grote(food)merken kansen tot audience engagement (publieke betrokkenheid) en de ontwikkeling hiervan laten liggen. Dat van de merken die wel een twitteraccount hebben zo’n groot deel daar niets mee doet, duidt ook op luiheid en onverschilligheid. Wellicht heeft het ook niet de hoogste prioriteit binnen de concerns. Toch genereren re-tweets of positieve reacties op tweets veel en krachtige PR.
En wat ook heel belangrijk is bij social media als twitter is dat er wel actief moet worden gereageerd, ook bij negatieve feedback. Blijf vriendelijk is het advies.
Maar hoe zit het dan met onze maakindustrie?
Het twitter gebruik komt schoorvoetend wel van de grond, zo kunnen we constateren. Ik zie wel dat het afhankelijk is van de inzet en kennis van de aanwezige medewerkers. Er moet wel een klik zijn om regelmatig te twitteren. Aan de andere kant wordt er ‘gewoon’ hard gewerkt in de maakindustrie en heeft het twitteren absoluut niet de hoogste prioriteit. Maar dat kan snel veranderen.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: r.elling@mybusinessmedia.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod