Blog Rolf Elling: In de eerste ronde mag er niets fout gaan

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Het ondernemen in Nederland is en blijft een uitdaging. Het is voor een aantal bedrijven vooral een kwestie van hard werken, goede producten maken tegen een aantrekkelijke prijs en slim anticiperen op de veranderingen in ‘de omgeving’. Dit geldt zeker voor alle ondernemingen binnen de maakindustrie.

In deze industriële sector zijn er vele, interessante veranderingen. Denk alleen al aan het gehele ‘spel’ rond Smart Industry ofteweI Industrie 4.0. Beide zijn min of meer geïntroduceerd tijdens de Hannover Messe in april. U heeft er vast wel eens over gehoord en/of  gelezen. Het is zeker ook bepalend voor de veranderingen in uw nabije omgeving en het anticiperen hierop.

Vooral het laatste aandachtspunt is denk ik doorslaggevend voor het succes van een onderneming. Kijk naar de omgeving, kijk wat er binnen en buiten de marktsegmenten die worden bediend, gebeurt. Het is essentieel en soms ook van onschatbare waarde.

Alhoewel ook andere aandachtspunten het vermelden waard zijn. Wat te denken van het eerste contact van een mogelijk nieuwe klant. Nieuwe prospecten, nieuwe klanten, nieuwe opdrachtgevers nemen in negenennegentig van de honderd gevallen telefonisch contact op met uw bedrijf. En dat eerste contact is o, o zo belangrijk.

Hoe wordt hij of zij te woord gestaan, krijgt de beller snel de juiste persoon aan de lijn. Het speelt allemaal mee en is uiteraard bepalend of het bedrijf hiermee door de eerste ronde komt. Het is wellicht wel eens verstandig om dit eens te checken binnen uw onderneming. Hoe worden klanten nu daadwerkelijk te woord gestaan, hoe is het taalgebruik en wordt de telefoon wel tijdig/snel opgenomen. De meeste bellers hebben er al moeite mee om de telefoon drie of vier keer te laten overgaan.

Belangrijk dus, het eerste contact, de eerste ronde, er mag niets fout gaan. Op naar ronde twee.

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren?
E-mail: r.elling@mybusinessmedia.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod