Ruim 80 procent van de Nederlandse topondernemers verwacht het bestaande business model van haar/zijn onderneming te moeten aanpassen om de gestelde ambities waar te kunnen maken. Ik kwam dit onlangs tegen in een bericht en reflecteerde dit direct op het industriële midden- en kleinbedrijf, oftewel de maakindustrie.
Hoe is het eigenlijk gesteld met de ambities en business bij de dames en heren ondernemers in de maakindustrie. Interessant om eens te kijken hoe deze zich ontwikkelt in een periode van herstel, we zitten in een periode van lichte tot matige groei, en de toch nog steeds korter wordende doorlooptijden met hierbij de aanhoudende, fragiele, marges.
Want dit speelt nog steeds. De klant wil de producten steeds sneller beschikbaar hebben tegen een zo’n laag mogelijke prijs. Voor de meeste mkb-ondernemers betekent dit dat er – in vele gevallen wederom – moet worden gekeken naar het verlagen van de kostprijs.
Absoluut nog actueel en aan de orde, zeker gezien de blijvende lage marges. Maar is daarvoor binnen de bedrijven nog wel ruimte. Is er nog niet genoeg gedaan om het kostenpatroon terug te dringen.
Bovendien blijkt dat bedrijven die de kostprijs goed in de greep hebben, het aantoonbaar beter doen. Deze ondernemingen hebben meer business dus.
Het kan hier en daar nog wel slimmer, weet een deskundige. En er is nog wel enige ruimte. Mijn advies is om de kostprijs, ook als dit in een eerder stadium al is gebeurd, nogmaals bij de horens te pakken.
Kijk waar er nog mogelijkheden liggen om bijvoorbeeld de doorlooptijden te verkleinen, hoe kan het werk (nog) slimmer worden gedaan en waar liggen de verborgen kosten. Er zijn voldoende instanties die hierbij behulpzaam kunnen zijn. Het ‘binnenhalen’ van een externe deskundige geeft vaak ook nieuwe inzichten waar de ondernemer zelf nimmer aan had gedacht.
Kijkend naar zo’n externe adviesclub binnen de metaalbranche kom je al snel terecht bij PKM, een adviesorgaan gelieerd aan de Metaalunie. Bij die club zitten de deskundigen dagelijks bij bedrijven om deze te ondersteunen, te adviseren en ook om het te implementeren. Het is maar even dat u het weet.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: r.elling@mybusinessmedia.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod