Het is niet de eerste keer dat ik dit onderwerp aan de orde stel en het zal ook niet de laatste keer zijn. De exportkansen in de ons omringende landen, en dan vooral in Duitsland, zullen volop moeten worden benut. Het moet alleen allemaal nog slimmer, leaner, intelligenter en efficiënter. Dit is nog maar eens weer bevestigd tijdens de forumdiscussie die gehouden werd ter gelegenheid van de opening van het nieuwe pand van Trumpf in Hengelo.
De toppers van de Nederlandse maakindustrie waren aanwezig om het belang van export naar Duitsland te verkondigen. Niet alleen de politiek en diverse organisaties waren aanwezig, ook toppers van diverse bedrijven als ASML en VDL. En daarbij de vele klanten binnen het segment plaatbewerking van Trumpf.
En het is goed om te zien dat zowel de politiek en organisaties als FME en VNO-NCW als de bedrijven redelijk op één lijn zitten. Exportkansen zijn er nog zeker. ‘We’ exporteren natuurlijk al voor veel miljarden all over the world, maar dit moet groeien. En als we de dames en heren mogen geloven, dan ligt dit in het verschiet. Zeker met Duitsland. Zo hebben Nederland en Duitsland binnen Europa de meeste overeenkomsten. Er is een goed vestigingsklimaat, een sterke industrie en een stevig industriebeleid gericht op de toekomst.
Dat het allemaal ‘anders’ wordt, is duidelijk. Er is sprake van een nieuwe economische realiteit. Technologische ontwikkelingen, aanbieden van oplossingen in plaats van producten en vooral samenwerken. Bedrijven hebben elkaar nodig en kunnen elkaar versterken.
Dan nog even aandacht voor onze nieuwe uitgave Holland Zulieferland. Het eerste nummer is voor de zomervakantie verschenen bij 8.500 industriële bedrijven in de Duitse maakindustrie. We hebben ons in eerste instantie beperkt tot Noordrijn-Westfalen, omdat deze deelstaat, die overigens net zo groot is als Nederland, voor de Nederlandse maakindustrie het meest belangrijk is.
De reacties die we hebben ontvangen waren positief. De uitgave is opgezet om de Nederlandse maakindustrie in de volle breedte te promoten en onder de aandacht te brengen van de genoemde Duitse ondernemingen. Ook wij proberen zo onze bijdrage te leveren tot meer business in de export. Wordt vervolgd, daar kunt u op rekenen.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: r.elling@mybusinessmedia.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod