Best wel vreemd. Ik kom de laatste tijd diverse mensen uit de maakindustrie tegen die een heel verhaal tegen me optuigen over het internet. En vooral het gebruik daarvan. De algehele strekking is dat het er op lijkt of het gehele internet over zijn hoogtepunt heen is. Nu, persoonlijk lijkt me dit sterk, maar aan de andere kant zit er wel een kleine kern van waarheid in. Er is natuurlijk een overkill aan allerlei social media waar je als ondernemer eigenlijk wel aan mee moet doen om binnen het internetspeelveld op te vallen. Maar het wordt allemaal wel veel, heel veel.
Het is ook wel lastig voor bedrijven om allerlei zaken over de onderneming op het world wide web te plaatsen en op deze wijze onder de aandacht te komen. We verzanden in een enorme brij en vallen dan dus ook niet meer op. Met ‘we’ bedoel ik de maakbedrijven die in groten getale in de meerderheid zijn en dat is dus het midden- en kleinbedrijf. Maar liefst 99 procent valt onder het kleinbedrijf. En dat zijn heel veel maakbedrijven. Vooral voor hen geldt dat het er allemaal maar even bij moet worden gedaan en dat is iets waar de gemiddelde ondernemer niet op zit te wachten. Ze zijn alle dagen druk met de dagelijkse gang van zaken.
Vaak zie je dat het dan in de avonduren even moet gebeuren, maar dan val je als bedrijf wellicht nog minder op omdat de meeste collega’s zich met andere zaken bezighouden, ten minste daar ga ik gemakshalve maar even vanuit.
Bij de bedrijven met een grotere omvang – in het aantal fte’s – zal dit veel minder spelen. Deze bedrijven beschikken vaak over een marketingcommunicatievrouw of -man en dat is gewoon een geheel ander verhaal.
Maar ook voor deze bedrijven is het zaak om het brede scala aan mogelijkheden binnen het internet goed te bedienen, te kaderen en te beheren. Wat wel publiceren en waarop. Hoe is het met het bereik en komen er reacties op binnen? En wat is de beste tijd om berichten te plaatsen, ‘s ochtend vroeg of juist in de middag?
Tja, best lastig dus. Gelukkig hebben we ook nog een papieren uitgave. Wekelijks in de bus: vaste prik en goed te meten. Of ben ik nu ouderwets.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod