Blog Rolf Elling: Verras de klant eens

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De meeste mensen hebben een wat negatief beeld van ambtenaren. En dan gaat het niet over de mensen zelf, laat ik dat even voorop stellen, maar meer over de inzet en drive waarmee de werkzaamheden worden uitgevoerd. Dat zou in het bedrijfsleven totaal anders zijn.

Iedereen krijgt wel eens met een gemeenteambtenaar te maken. Of het nu gaat om een bouwvergunning, aanschaf van een kavel of andere gemeentezaken, vroeg of laat heb je de gemeenteambtenaar gewoon nodig. En dan duurt het soms erg lang voordat er een besluit wordt genomen. Dat is in bepaalde gevallen best frustrerend.


Maar het kan ook anders. Laatst sprak ik een gemeenteambtenaar die kostendeskundige is bij de afdeling Wegen, Groen en Water. En deze persoon vertelde met grote bevlogenheid met welke projecten hij allemaal bezig was. Ook hij komt in zijn team nogal wat weerstand tegen, maar dit belette hem niet om vooral door te gaan. Out of the box denken staat bij hem centraal. En dat wordt hem niet alleen door collega’s, maar ook door externe partijen, soms niet in dank afgenomen, terwijl de ideeën echt wel stoer zijn.


En daarmee is de link naar de maakindustrie snel gelegd. Het out of the box denken kan simpelweg uiterst verrassende ideeën opleveren. En daar draait het in de maakindustrie ook wel eens om.
Denk anders dan je concullega, bekijk het eens vanuit een ander perspectief, treedt buiten de normale kaders, wees gewoon slim en slimmer en maak een plan de campagne waarmee je de klant verrast. U zult dan uiteindelijk weer verrast staan over de reactie van de klant.

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod