Ondernemers in de maakindustrie zijn best creatief. Dat zien we niet alleen terug in de maakbaarheid van producten, het bedenken van slimme toevoegingen en oplossingen maar zeker ook bij het aanpakken van het personeelstekort. Het is echt dramatisch hoe veel vacatures er bij de maakbedrijven openstaan. Werk genoeg en handjes te weinig. Denken in oplossingen is het devies.
En dat gebeurt ook. Zo geven de cijfers aan dat maar liefst 56 procent van de ondernemers zelf nieuw personeel aan het opleiden is. En als deze gelegenheid zich voordoet, is dit in mijn optiek ook de meest ideale. Je weet dan al snel wat voor vlees je in de kuip hebt.
Het tijdelijk inhuren van personeel en parttimers meer uren laten werken staan met respectievelijk 30 en 27 procent op een goede tweede en derde plaats. Het omscholen van eigen medewerkers doet 21 procent terwijl het automatiseren van werkzaamheden met 17 procent het overzicht sluit.
Kijkend naar dit laatste percentage is er nog wel een slag te maken. Dat geldt ook zeker voor die bedrijven die automatiseringsoplossingen ontwikkelen en in de markt zetten. Deze bedrijven moeten zich nog meer laten zien en nog meer aan de weg timmeren dan dat ze al doen.
Want het gaat al lang niet meer om er even een robot of cobot bij te zetten, het gaat om het gehele spectrum dat zich ervoor en erna afspeelt. Het hebben van het gehele overzicht, de helikopterview, is in deze een absolute noodzaak.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod