Winstgevendheid binnen de Nederlandse maakindustrie staat onder druk. Dat is de conclusie van de Metaalunie barometer van het eerste kwartaal.
De prijzen van de nodige materialen zijn verhoogd. Dat moet dus worden doorberekend aan de klanten. Dat is aan de ene kant heel vervelend als je doorlopende afspraken hebt gemaakt, aan de andere kant is dit een uitdaging om toch de verkoopprijzen wat te verhogen.
Immers, de winst op de geleverde producten moet wel worden gemaakt. Bedrijven hebben nu eenmaal kosten die moeten worden terugverdiend.
En dat moet je als ondernemer ook maar weer zien te verkopen. In elk geval zullen er vele opdrachtgevers zijn die hiervoor wel enigszins begrip hebben. Ook zij zullen de prijzen moeten aanpassen aan de markt. Dit is nu eenmaal het spel en dat moet worden gespeeld.
In ieder geval blijkt ook dat de maakindustrie de coronadip nu wel aan het wegwerken zijn. Ook zijn er tal van bedrijven die vorig jaar stelden dat ze een zomerdip verwachten. Achteraf bleek deze dip uit te blijven en dat is dan weer een fraaie opsteker voor de bedrijven.
Het blijft nog even een bijzondere situatie. Maar het einde is nu toch wel in zicht. En dat is niet alleen goed voor de maakindustrie, maar ook goed voor de Nederlandse economie en goed voor het gevoel.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…