En dan is het al weer december, de laatste maand van het jaar. Het wordt zo langzamerhand weer tijd om de balans op te maken. En als we terugkijken heeft de Nederlandse maakindustrie best een roerig jaar achter de rug.
Wisselende berichten over de omzetten en de orderportefeuilles. Afhankelijk van in welke markten het bedrijf actief is, horen we toch wat neergaande resultaten. Het blijkt evenwel dat als je als bedrijf diverse marktsectoren als klant hebt en beleverd, het in zijn algemeenheid nog wel redelijk gaat.
En dat is economisch gezien natuurlijk ook wel logisch. Als je als bedrijf slechts één grote klant hebt, zijn de risico’s gewoon groter. Want stel dat de klant besluit om deze order ergens anders te laten maken. Dan ben je in een keer het grootste gedeelte van je omzet kwijt.
Niet handig dus, spreiding in de markten geeft meer houvast en zekerheid voor de toekomst. Desondanks moeten deze klanten ook bij je blijven. Daar kun je als ondernemer ook aan werken. Hou de klanten op de hoogte van de ontwikkelingen binnen je bedrijf en zorg dat ze weten waar je toe in staat bent.
Dat betreft dan niet alleen het bestaande productieproces, maar zeker ook als er investeringen worden gedaan in bijvoorbeeld het machinepark. Wellicht kan de onderneming hiermee ook meer activiteiten aanbieden voor de huidige klanten.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl