Een reusachtige ‘blockbuster’ kraan (foto) is op de Tweede Maasvlakte gearriveerd voor het plaatsen van een dam van betonblokken. Die moeten de nieuwe containerterminals beschermen tegen de golfslag.
De ‘E-crane’ begint deze maand met het plaatsen van bijna twintigduizend betonblokken van 40 ton. De voor deze klus speciaal gemodificeerde kraan kan blokken tot op 50 meter afstand aanpakken en kan die tot op 15 centimeter nauwkeurig plaatsen. Voor het merendeel gaat het om hergebruikte blokken: eerder vormden ze de golfbrekers voor Maasvlakte 1. Aannemerscombinatie Puma heeft al duizend blokken opgevist en tijdelijk gedeponeerd op een stuk van het nieuwe land dat is gevormd voor de kust.
Eerste containerterminal
September 2008 werd er al begonnen met het opspuiten van de Tweede Maasvlakte.
Op het vers opgespoten, drie kilometer lange stuk land is nu begonnen met de bouw van een kademuur voor de eerste containerterminal. Dat gebeurt met behulp van diepwanden: drie diepwandgravers maken 43 meter diepe en 1,20 meter brede sleuven, waarna wapeningskorven worden geplaatst en het geheel wordt volgestort met beton.
MV-palen, die onder een hoek van 45 graden door de wand worden geslagen, houden de kademuur van een kilometer op zijn plek wanneer deze wordt vrij gebaggerd. Het is een methodiek die eerder is toegepast bij de bouw van de Euromaxterminal, op het uiterste puntje van Maasvlakte 1. Bouw van de tweede kademuur begint eind dit jaar. De nieuwe terminals kunnen ‘s werelds grootste containerschepen ontvangen.
Rotterdam World Gateway (RWG) gaat de eerste terminal op exploiteren. RWG is een consortium bestaande uit de rederijen Dubai World, MOL (Japan), Hyundai (Korea), APL (Singapore) en CMA CGM (Frankrijk). Behalve aan RWG heeft het Havenbedrijf Rotterdam terreinuitgiften voor Maasvlakte 2 gedaan aan APM Terminals en Euromax.
Het is de bedoeling dat RWG zijn terminal in 2013 in gebruik neemt en APMT in 2014. De opleverdatum voor de uitbreiding Euromax op Maasvlakte 2 is nog niet vastgelegd.