Blokkendam voor Tweede Maasvlakte

De ‘E-crane’ begint deze maand met het plaatsen van bijna twintigduizend betonblokken van 40 ton. De voor deze klus speciaal gemodificeerde kraan kan blokken tot op 50 meter afstand aanpakken en kan die tot op 15 centimeter nauwkeurig plaatsen. Voor het merendeel gaat het om hergebruikte blokken: eerder vormden ze de golfbrekers voor Maasvlakte 1. Aannemerscombinatie Puma heeft al duizend blokken opgevist en tijdelijk gedeponeerd op een stuk van het nieuwe land dat is gevormd voor de kust.

Eerste containerterminal

September 2008 werd er al begonnen met het opspuiten van de Tweede Maasvlakte.
Op het vers opgespoten, drie kilometer lange stuk land is nu begonnen met de bouw van een kademuur voor de eerste containerterminal.  Dat gebeurt met behulp van diepwanden: drie diepwandgravers maken 43 meter diepe en 1,20 meter brede sleuven, waarna wapeningskorven worden geplaatst en het geheel wordt volgestort met beton.

MV-palen, die onder een hoek van 45 graden door de wand worden geslagen, houden de kademuur van een kilometer op zijn plek wanneer deze wordt vrij gebaggerd. Het is een methodiek die eerder is toegepast bij de bouw van de Euromaxterminal, op het uiterste puntje van Maasvlakte 1. Bouw van de tweede kademuur begint eind dit jaar. De nieuwe terminals kunnen ‘s werelds grootste containerschepen ontvangen.

Rotterdam World Gateway (RWG) gaat de eerste terminal op exploiteren. RWG is een consortium bestaande uit de rederijen Dubai World, MOL (Japan), Hyundai (Korea), APL (Singapore) en CMA CGM (Frankrijk). Behalve aan RWG heeft het Havenbedrijf Rotterdam terreinuitgiften voor Maasvlakte 2 gedaan aan APM Terminals en Euromax.

Het is de bedoeling dat RWG zijn terminal in 2013 in gebruik neemt en APMT in 2014. De opleverdatum voor de uitbreiding Euromax op Maasvlakte 2 is nog niet vastgelegd.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

20 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago