De 3-serie van BMW is op het Driving Business Event van het vakblad Automobiel Management verkozen tot de Zakenauto van het Jaar 2010. Tweede werd de Volkswagen Passat en derde de Audi A4. De prijs voor de Bestelauto van het Jaar 2010 ging naar de Vito van Mercedes-Benz.
De Zakenauto van het Jaar is een echte praktijkprijs. De auto moet minimaal een jaar op de markt zijn omdat anders niet voldoende ervaringsmateriaal van de leasemaatschappijen en fleetowners beschikbaar is. Er zijn zes invalshoeken waarop de auto’s en hun merkorganisaties jaarlijks worden beoordeeld, waarvan de relatie aanschafwaarde-kilometerkostprijs, de kwaliteit van de import-dealerorganisatie en het aandeel in de zakelijke markt, de belangrijkste zijn. De jury koos op basis van deze criteria de 3-serie van BMW als winnaar.
Aanmoedigingsprijs
Op het Driving Business Event kende de jury tevens een aanmoedigingsprijs toe, de zogenoemde AMbitie. Hierbij werd de beoordeling van de kandidaten voor 50 procent gebaseerd op de relatie aanschafwaarde-kilometerkostprijs en voor de overige 50 procent volledig op ‘emotiepunten’. De Opel Insignia kreeg de meeste punten en bleef daarmee de Volkswagen Polo en Toyota Avensis voor.
De Zakenauto van het Jaar en de Bestelauto van het Jaar zijn initiatieven van het vakblad Automobiel Management. Beide prijzen worden al meer dan twintig jaar uitgereikt.