Dat zegt Norbert Reithofer, bestuursvoorzitter van BMW AG. De Duitse automobielexpert professor Ferdinand Dudenhöffer sluit zelfs niet uit dat andere Europese fabrieken dichtgaan, eventueel zelfs Duitse.
Norbert Reithofer was een van de keynotesprekers op het 12e CAR-symposium in Bochum, georganiseerd door het CAR Centre Automotive Research, een onderzoeksinstituut van de Universität Duitsburg-Essen, geleid door Dundenhöffer. De BMW-baas is optimistisch voor de komende jaren. Hij rekent erop dat BMW dit jaar wereldwijd ruim 4 procent meer auto’s verkoopt dan in 2011.
‘Toen hadden we er meer kunnen verkopen als we er meer hadden kunnen produceren. Onze productiecapaciteit heeft de verkopen begrensd’, erkende hij tijdens een gesprek met de media. De belasting in de BMW-fabrieken schommelde verleden jaar tussen de 105 en 110 procent. Om de capaciteit te vergroten, investeert de fabrikant tot het einde van dit jaar 2 miljard euro in de vier Duitse fabrieken, naast 900 miljoen euro in de vestiging in de VS. Tot 2020 wil BMW de capaciteit verder vergroten. ‘We bouwen de productie buiten Europa uit en ook in Europa. Maar geruchten dat we interesse in NedCar hebben, kloppen niet’
Voor Ferdinand Dudenhöffer komt de sluiting van de Mitsubishifabriek in Nederland niet als een verrassing. Dat zat er al zat aan te komen sinds de productie van de Smart is beëindigd. Hoewel hij optimistisch is voor de groei van de auto-industrie in de VS en Azië, is hij voor Europa minder optimistisch dan Reithofer. Het bericht deze week in de Wall Street Journal over een eventuele sluiting van de Opelfabriek in Bochum moet je serieus opvatten, vindt hij, ook al ontkent de GM-top.
‘Op dit moment sluit ik niks uit in Europa. GM is na tien jaar de verliezen in Europa moe.’ Wat hem zorgen baart, is de doelstelling van 10 procent rendement die het GM-management heeft gesteld. Dat is met de volumeproducten uit het GM-huis onhaalbaar. ‘Tenzij je vier jaar lang alle investeringen schrapt, maar dan ben je na vier jaar helemaal weg.’ Dudenhöffer sluit dan ook niet uit dat in Europa nog automobielfabrieken gesloten gaan worden, waarbij dat eventueel zelfs in Duitsland zal gebeuren.
Tijdens het CAR-symposium maakte de onderzoeksgroep van Dudenhöffer de meest recente verkoopprognoses bekend. Hij rekent in Europa met 4,6 procent minder verkochte auto’s dit jaar, mede veroorzaakt door de sterke daling in Frankrijk en Spanje. Wereldwijd rekent hij op een groep van 2,1 procent, waar BMW-baas Reithofer verwacht met 4,6 procent te groeien.
Philippe Varin, oud-Corus topman en tegenwoordig bestuursvoorzitter bij PSA Peugeot Citroen, bevestigde de moeilijke gang van zaken in Europa, met name voor het Franse concern dat erg afhankelijk is van de Franse markt. ‘De tegenwind dwingt ons richting onze strategie om op te schalen en te globaliseren.’
BMW-baas Norbert Reithofer nam uitgebreid de tijd om het gesprek met de media aan te gaan. Daarbij gaf hij desgevraagd aan dat geruchten als zou BMW interesse hebben in NedCar absoluut niet waar zijn.
Sinds 6 februari is de bestaanszekerheid van NedCar ongewis omdat op die dag Mitsubishi Motors Corporation (MMC) bekend maakte vanaf 2013 geen beroep meer te doen op de producticapaciteit in Born. NedCar produceert op dit moment de Colt en de Outlander. Het personeel heeft vandaag het werk neergelegd om te protesteren tegen de voorgenomen sluiting van de fabriek.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…