Tijdens het laden, lossen en verplaatsen van goederen met gebruik van hijs- en hefwerktuigen en hijsgereedschappen gebeuren nog regelmatig ongelukken. Bedrijven moeten zich houden aan verschillende voorzorgsmaatregelen waaronder het jaarlijks laten keuren van hijs- en hefgereedschappen. Belangrijk is dat een bedrijf kan vertrouwen op de vakkennis van een keurmeester. Steeds meer bedrijven, waaronder bijvoorbeeld de Nederlandse Erts- en Mineraalbewerking (NEM) uit Vlaardingen, gaan daarom alleen maar in zee met bedrijven met gecertificeerde keurmeesters.
‘Onze onderneming heeft veiligheid hoog in het vaandel staan. Dit is de reden dat we alleen gecertificeerde monteurs binnenhalen’, legt Vincent van der Stap uit. Als hoofd van de technische dienst van de NEM hecht hij veel waarde aan kwaliteit. ‘Een sticker waarop ‘goedgekeurd’ staat, bewijst dat je takels, kraanbanen en hijsgereedschappen in orde zijn. En dat is een goed gevoel.’ Van der Stap vindt het belangrijk dat je kunt vertrouwen op keurmeesters van externe bedrijven. ‘Dat kan alleen als je goede ervaringen hebt met een bedrijf en weet dat er mensen werken die verstand van zaken hebben.’
De regelgeving rondom het veilig werken met hijsgereedschappen is complex en veel fabrikanten hanteren hun eigen voorschriften die de keurmeesters goed moeten kunnen interpreteren. Zonder gedegen training is het lastig om door de bomen het bos te zien. Veel bedrijven weten niet precies wat er nu wel en niet moet. Doordat BMWT-Keur nu een training vanuit de praktijk heeft opgezet en daarbij ook importeurs heeft betrokken, weet een gecertificeerd BMWT-Keurmeester precies wat zowel de wetgever als de fabrikant aan eisen stelt. Dat geeft de klant zekerheid en zo worden onnodige risico’s, maar ook kosten, vermeden.
Een van de deskundigen uit de praktijk, die heeft meegewerkt aan de training, is André Verburg van Breamark Engineering. Samen met BMWT-Keur stelde hij een programma van één dag samen (exclusief het examen) voor technici die hijsgereedschappen willen keuren. Verburg: ‘De training bestaat vooral uit theorie en het bespreken van praktijkgevallen. Deelnemers gaan niet zelf fysiek sleutelen aan hijs- en hefgereedschappen. Een eis is dat ze over voldoende praktijkervaring beschikken om een hijs- en hefgereedschap te demonteren, onderdelen te beoordelen en te vervangen.’ Binnen vier weken na de training wordt een onafhankelijk examen afgenomen dat bestaat uit een theorie-examen met meerkeuzevragen en een praktijkexamen. Deelnemers krijgen enkele opdrachten waarbij ze items moeten keuren en beoordelen. ‘Belangrijk daarbij is dat ze de uitgevoerde werkzaamheden goed rapporteren. En dit laatste is een zorgvuldig werkje’, benadrukt Verburg.
Het examen vraagt een gedegen voorbereiding, maar is voor de meeste deelnemers prima te doen, blijkt uit eerdere resultaten. De training kan worden gevolgd door leden van de BMWT, maar ook door bedrijven die door lidbedrijven worden voorgesteld. Verburg: ‘Er is veel vraag naar een opleidingstraject dat nauw aansluit bij de praktijk. Zowel lidbedrijven als diverse relaties hebben al interesse voor deze training getoond.”
De Vereniging BMWT is een brancheorganisatie van importeurs of fabrikanten van Bouwmachines, Magazijninrichtingen, Wegenbouwmachines en Transportmaterieel.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…