Als één van de jaarlijks terugkerende standhouders van TIV Hardenberg heeft Bosch engineering zich met name geprofileerd als leverancier van 3D CAD-, CAE-, PDM- en CAM-software. Dit jaar toont de ‘vaste klant’ op stand 172 naast softwaredemonstraties, ook een andere bedrijfsactiviteit: mechanical engineering.
Hierdoor staat zowel bij de bezoekers van de TIV als in de markt Bosch engineering bekend als official businesspartner van onder andere de PLM Software van Siemens, waaronder Solid Edge, Teamcenter Express, Femap en CAM Express. Van oorsprong is Bosch engineering in 1992 gestart als werktuigbouwkundig ingenieursbureau met als core business het aanbieden van mechanical consultancy op het gebied van ontwerptrajecten en Eindige Elementen Analyses. Hierbij richt het bedrijf zich met name op het verbeteren van het product of proces.
Door de jarenlange ervaring en de combinatie met het verzorgen van PLM Software implementaties, heeft Bosch engineering zich kunnen specialiseren op ontwerpprocessen waarvoor de standaard niet voldoet en een maatoplossing nodig is. Met het uitvoeren van een Eindige Elementen Analyse (FEA) of een tolerantiestudie krijgen klanten antwoord op de vraag of het product wel voldoet. Middels conceptstudies en parametrisch opgezette 3D-CAD-modellen worden de ideeën vormgegeven.
Bosch engineering ontwerpt en engineert bijvoorbeeld, in samenwerking met Bartels ingenieursbureau en in opdracht van IAA Architecten, een imposante luifel voor het vernieuwde NS-Station in Hengelo. Andere bedrijven waarvoor Bosch engineering consultancy heeft verricht, zijn Tetra Pak Cheese and Powder Systems, Wagenborg Nedlift, Qtec, KP Special Projects, Baggermaatschappij Boskalis, Nefit en Discom.
Om de TIV-bezoekers kennis te laten maken met deze engineeringwerkzaamheden heeft Bosch engineering een beursactie op de TIV. Op de stand deelt het bedrijf waardebonnen van 100 euro uit voor een consultancyopdracht bij Bosch engineering. Specialismen zijn met name implementaties in de offshore-, machinebouw-, automotive- en consumerproductsmarkten.