Botsproef Azobéhouten geleiderail van Wijma succesvol

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

TÜV Rheinland TNO Automotive International heeft vorige week in Lelystad op het RDW terrein in opdracht van Wijma Kampen met succes een botsproef uitgevoerd volgens de geldende Europese richtlijn met een auto en een bus op een houten FSC Azobé geleiderail.

Wijma Kampen levert en produceert de houten geleiderail voor de gemeente Heerhugowaard. Enige jaren geleden is er al een hardhouten geleiderail  ontwikkeld in samenwerking met onder meer Rijkswaterstaat, Centrum Hout en TU Delft als een duurzaam alternatief voor stalen geleiderails langs snelwegen. De nu ontwikkelde en geteste slankere uitvoering is een goed ecologisch verantwoorde en een economisch haalbaar vervolg daarop.

Botsproef

Er zijn conform de richtlijnen twee testen uitgevoerd. De eerste botsproef was een personenauto die met een snelheid van 100 km/u de vangrail werd ingereden. De beperkte schade is zonder groot materieel binnen enkele uren hersteld. ‘s Middags werd de botsproef nog eens uitgevoerd met een passagiersbus die met een vaart van 70 km/u de rail testte.

Impact Severity A

De resultaten van de testen waren uitstekend. De FSC gecertificeerde hardhouten geleiderail voldoet aan prestatieklasse H2, Impact Severity A (voor toepassing langs snelwegen).