Wijma Kampen levert en produceert de houten geleiderail voor de gemeente Heerhugowaard. Enige jaren geleden is er al een hardhouten geleiderail ontwikkeld in samenwerking met onder meer Rijkswaterstaat, Centrum Hout en TU Delft als een duurzaam alternatief voor stalen geleiderails langs snelwegen. De nu ontwikkelde en geteste slankere uitvoering is een goed ecologisch verantwoorde en een economisch haalbaar vervolg daarop.
Er zijn conform de richtlijnen twee testen uitgevoerd. De eerste botsproef was een personenauto die met een snelheid van 100 km/u de vangrail werd ingereden. De beperkte schade is zonder groot materieel binnen enkele uren hersteld. ‘s Middags werd de botsproef nog eens uitgevoerd met een passagiersbus die met een vaart van 70 km/u de rail testte.
De resultaten van de testen waren uitstekend. De FSC gecertificeerde hardhouten geleiderail voldoet aan prestatieklasse H2, Impact Severity A (voor toepassing langs snelwegen).
De laatste PMI-gegevens lieten een verdere teruggang zien in de Nederlandse industriële sector. De matte…
Het Cybersecuritybeeld Nederland 2024 (CSBN 2024) biedt een beeld van de steeds complexer wordende digitale…
De klimaatdoelen raken uit het zicht. Dat meldt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in…
Efficiënt, voordelig en duurzaam: zo goed als nieuwe demonstratiemachines met de modernste technologie tegen aantrekkelijke…
Het metaalbedrijf Wil Waelbers Design (WWD), gevestigd in Nederweert, is failliet verklaard. WWD was gespecialiseerd…
De producenten in de industrie waren in oktober negatiever dan in september. Het vertrouwen ging…