Wijma Kampen levert en produceert de houten geleiderail voor de gemeente Heerhugowaard. Enige jaren geleden is er al een hardhouten geleiderail ontwikkeld in samenwerking met onder meer Rijkswaterstaat, Centrum Hout en TU Delft als een duurzaam alternatief voor stalen geleiderails langs snelwegen. De nu ontwikkelde en geteste slankere uitvoering is een goed ecologisch verantwoorde en een economisch haalbaar vervolg daarop.
Er zijn conform de richtlijnen twee testen uitgevoerd. De eerste botsproef was een personenauto die met een snelheid van 100 km/u de vangrail werd ingereden. De beperkte schade is zonder groot materieel binnen enkele uren hersteld. ‘s Middags werd de botsproef nog eens uitgevoerd met een passagiersbus die met een vaart van 70 km/u de rail testte.
De resultaten van de testen waren uitstekend. De FSC gecertificeerde hardhouten geleiderail voldoet aan prestatieklasse H2, Impact Severity A (voor toepassing langs snelwegen).
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…