Bouw en industrie koplopers in economisch herstel

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Voor de Nederlandse economie springen steeds meer seinen op groen. Terwijl eerder vooral industrie en transport door exportgroei vaart maakten, slaan nu ook de overige bedrijfssectoren het groeipad in.

Dit meldt het ING Economisch Bureau in de vandaag verschenen publicatie. Herstel op de huizenmarkt, meer vertrouwen onder consumenten en producenten en toenemende investeringen zorgen voor een kentering. Zorg en overheid profiteren slechts in beperkte mate. Mede
door een sterke focus op uitgavenbeperkingen zijn dit de enige sectoren die krimp vertonen.

Bouw van achterblijver naar koploper

In de bouw zet de groei door. De bouwproductie neemt al 4 kwartalen op rij toe, iets dat sinds de hoogtijdagen, net voor de kredietcrisis, niet meer is voorgekomen. Voorlopende indicatoren wijzen op verder herstel in de tweede helft van 2014 en in 2015. Zo worden meer bouwvergunningen afgegeven, meer nieuwbouwwoningen verkocht en zien architecten hun omzet toenemen. Toch kan de vlag bij de
meeste aannemers zeker nog niet uit. De marges blijven onder druk staan door de grote overcapaciteit in de markt.

Groei industrie mindert vaart

Ook de industrie vervolgt zijn groeipad, hoewel het tempo afneemt. Het productieniveau lag het eerste
halfjaar van 2014 circa 2 procent hoger dan een jaar eerder. De groeipiek lag  echter eind 2013, daarna heeft de productie zich gestabiliseerd. Dat de sector dit jaar toch de groei van 2 procent weet vast te houden komt vooral door de rubber- en kunststofindustrie, metaalindustrie en machinebouw. Deze branches hebben de binnenlandse vraag zien aantrekken en profiteren dit jaar bovengemiddeld van de groeiende export en hogere bedrijfsinvesteringen.

Wegtransport haakt aan

Net als in de industrie zien bedrijven in de transportsector de binnenlandse vraag aantrekken.  transporteurs hebben baat bij de toenemende activiteit in bouw en detailhandel. Vooral het
steeds meer binnenlands georiënteerde wegtransport kan daardoor opschakelen. Ondanks dat het volume zich redelijk gunstig ontwikkelt krijgen de zeevaart en binnenvaart de wind dit jaar nog niet in de zeilen. Forse prijsdruk als gevolg van overcapaciteit is daar debet aan.