Dit blijkt uit onderzoek van de BouwKennis Communicatie Monitor 2013 onder architecten, aannemers, installateurs en klusbedrijven.
Een mobiele telefoon is al lang niet meer alleen bedoeld voor bellen en sms’en. Niet alleen houden veel werknemers tegenwoordig hun email bij op hun smartphone, maar ook het gebruik van apps behoort tot de mogelijkheden. BouwKennis onderzocht of er al veel gebruik wordt gemaakt van apps door de marktpartijen in de bouw en waarvoor zij die applicaties gebruiken.
Het gebruik van apps in de bouw is nog vrij laag, zeker in vergelijking met het gebruik van social media en andere nieuwe media. Toch gebruikt al gemiddeld ruim een kwart van de ondervraagde marktpartijen apps. E-installateurs maken het meest gebruik van apps (35 procent), architecten het minst (13 procent). Vooral een aanzienlijk deel van de uitvoerende partijen gebruikt al apps tijdens zijn werk. Deze partijen zijn natuurlijk veel op locatie en worden daar door apps bediend in hun informatie- en communicatiebehoefte.
Het lage gebruik van apps onder architecten lijkt wat vreemd, aangezien architecten vaak de voorlopers zijn in de bouwwereld. Maar apps zijn natuurlijk vooral voor mobiel gebruik. Uitvoerende partijen zijn vaak op locatie in de bouw en architecten zijn voornamelijk betrokken voordat de uitvoering begint; zij hoeven dus niet zo snel zaken mobiel te regelen, maar kunnen dit prima vanaf hun computer op kantoor.
De laatste jaren is een groot aantal apps ontwikkeld en wordt er veel vaker gesproken over de diverse mogelijkheden van applicaties. Het is dan ook niet vreemd dat het gebruik van apps de afgelopen jaren iets is toegenomen. Deze toename hangt natuurlijk ook samen met het gestegen gebruik van smartphones.
Door het grote aanbod aan apps, zijn er ook legio toepassingsmogelijkheden. Zo kan het raadplegen van buienradar op de bouwplaats uitkomst bieden. Ook zijn er al apps die een taakbeschrijving beschikbaar stellen voor het werk wat uitvoerend personeel op dat moment op de bouwplaats moet doen.
Momenteel worden de apps door de verschillende partijen nog vooral gebruikt om producten te bestellen en informatie in te winnen (voornamelijk technische en productinformatie). Dit zijn dus nog vooral de meest voor de hand liggende toepassingen. Op de vraag welke informatie men graag via apps zou willen ontvangen die nu nog niet voorhanden is, blijft men veelal het antwoord schuldig. Marktpartijen focussen zich nog niet op het toepassen van apps in hun werkzaamheden en zullen dus ook niet op de hoogte zijn van het volledige aanbod. Hier zit wellicht een latente behoefte.
Toeleveranciers en andere partijen die apps (willen) aanbieden in de sector en de gevraagde informatie leveren, lopen dus voorop en hebben nog voldoende ruimte zich te profileren. Apps lenen zich natuurlijk niet alleen om producten te verkopen, maar zijn ook uitermate geschikt voor het vergroten van de naamsbekendheid. Het devies in een markt waarin het gebruik van apps nog vooral als een noviteit wordt gezien is dan ook om in te spelen op de latente behoefte. Maak gebruik van de innovatieruimte, laat zien wat je in huis hebt en bied het aan. Kijk verder dan de huidige vraag en probeer marktpartijen te faciliteren bij hun dagelijkse werkzaamheden. Zeker in tijden waarin bouwtijdverkorting, efficiëntie en werken met kleine marges centraal staan, zullen marktpartijen alles aangrijpen wat het werken makkelijker kan maken.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…