Hibin-leden hebben hun omzet in 2009 met gemiddeld ruim 10 procent zien dalen ten opzichte van 2008. De brutomarge daalde met bijna 17 procent. De algemene verwachting is dat de omzet in 2010 verder zal dalen, evenals de brutomarge.
Dit blijkt uit een onderzoek van USP Marketing Consultancy in opdracht van Koninklijke Hibin. De leden van Koninklijke Hibin vertegenwoordigen 90 procent van de groothandelsomzet in de bouwmaterialensector.
Bijna alle Hibin-leden ervaren de gevolgen van de economische crisis. Bijna de helft ervaart ernstige gevolgen en de andere helft zegt dat het iets minder goed gaat dan een jaar eerder. Het percentage Hibin-leden dat ernstige gevolgen ervaart, is fors hoger dan bij de eerdere meting in juni 2009. Toen gaf nog tweederde aan beperkte gevolgen te ervaren. De meeste leden vertrouwen overigens wel op een goede afloop.
Ruwe bouwmaterialen
Bij 84 procent van de leden is sprake van terugloop in de verkoop van ruwe bouwmaterialen. Bij de afbouwmaterialen gaat het om 20 procent en bij keukens, tegels en sanitair om respectievelijk 15, 9 en 5 procent.
De terugloop van de markt heeft in 2009 geresulteerd in een daling van het gemiddelde aantal fte’s per bedrijf met 6 procent. Leden verwachten een verdere daling in 2010. De grootste daling deed zich voor onder magazijnmedewerkers.
Crisisgevolgen beperken
Ook in de gekrompen markt zien leden nog mogelijkheden, getuige het feit dat meer dan de helft inzet op een actievere marktbenadering om de gevolgen van de crisis te beperken. Besparen op loonkosten, strakker debiteurenbeleid en scherper inkopen zijn andere maatregelen.