Dit blijkt uit een onderzoek van USP Marketing Consultancy in opdracht van Koninklijke Hibin. De leden van Koninklijke Hibin vertegenwoordigen 90 procent van de groothandelsomzet in de bouwmaterialensector.
Bijna alle Hibin-leden ervaren de gevolgen van de economische crisis. Bijna de helft ervaart ernstige gevolgen en de andere helft zegt dat het iets minder goed gaat dan een jaar eerder. Het percentage Hibin-leden dat ernstige gevolgen ervaart, is fors hoger dan bij de eerdere meting in juni 2009. Toen gaf nog tweederde aan beperkte gevolgen te ervaren. De meeste leden vertrouwen overigens wel op een goede afloop.
Bij 84 procent van de leden is sprake van terugloop in de verkoop van ruwe bouwmaterialen. Bij de afbouwmaterialen gaat het om 20 procent en bij keukens, tegels en sanitair om respectievelijk 15, 9 en 5 procent.
De terugloop van de markt heeft in 2009 geresulteerd in een daling van het gemiddelde aantal fte’s per bedrijf met 6 procent. Leden verwachten een verdere daling in 2010. De grootste daling deed zich voor onder magazijnmedewerkers.
Ook in de gekrompen markt zien leden nog mogelijkheden, getuige het feit dat meer dan de helft inzet op een actievere marktbenadering om de gevolgen van de crisis te beperken. Besparen op loonkosten, strakker debiteurenbeleid en scherper inkopen zijn andere maatregelen.
Het is goed om te zien dat de Tweede Kamer luistert naar ondernemers en doorpakt…
De kalendergecorrigeerde productie van de Nederlandse industrie was in januari 0,5 procent hoger dan in…
FME stelt dat de energieprijzen in te Nederland voor zowel huishoudens als het bedrijfsleven te…
Big Daishowa investeert in innovatie en digitalisering om de Europese activiteiten te versterken. Het bedrijf,…
Nord DriveSystems heeft een nieuwe generatie oppervlaktebescherming voor zijn aluminium aandrijvingen beschikbaar, vrij van chroomverbindingen…
Mafo Industrial Washing is opgenomen in de Geurtsen Groep en gaat verder onder de naam…