Over die zeggenschap praat men al geruime tijd met vakbonden en PMT. In de cao-onderhandelingen met vakbonden wordt echter geen vooruitgang geboekt en de gesprekken met PMT blijken niet vruchtbaar, daarom vraagt Bovag de rechter nu om een uitspraak.rkgeversorganisatie Bovag spant een kort geding aan tegen Pensioenfonds Metaal & Techniek (PMT). De werkgeversorganisatie wil zeggenschap over de premieverdeling van de pensioenen van de 75.000 medewerkers in de motorvoertuigen- en tweewielersector. Over die zeggenschap praat men al geruime tijd met vakbonden en PMT. In de cao-onderhandelingen met vakbonden wordt echter geen vooruitgang geboekt en de gesprekken met PMT blijken niet vruchtbaar, daarom vraagt Bovag de rechter nu om een uitspraak.
Bovag kreeg eind 2009 een eigen cao, de cao Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (MvT, in de volksmond ‘Bovag-cao’). De pensioenen van de 75.000 medewerkers van onder meer auto-, fiets- en caravanbedrijven bleven bij PMT (Pensioenfonds Metaal & Techniek). PMT voert voor meerdere branches de pensioenen uit. In de structuur die PMT hanteert, ligt de zeggenschap over de inhoud van de pensioenregeling – inclusief de premieverdeling – alleen bij de branche Metaal en Techniek (M&T). Dat is een onwenselijke situatie geworden nu de Bovag-branches- een eigen cao hebben. Met het kort geding wil Bovag bevestigd krijgen dat zij voor haar eigen branches, verenigd in de Bovag-cao, zeggenschap heeft over de pensioenpremieverdeling.
Omdat Bovag en PMT het niet eens worden, ziet het hoofdbestuur van Bovag geen andere mogelijkheid dan het aanspannen van een kort geding tegen PMT. Bertho Eckhardt, bondsvoorzitter Bovag: ‘Er moet snel duidelijkheid komen, voor onze leden en voor hun medewerkers. Wij vinden het niet meer dan normaal dat wij gaan over onze eigen pensioenpremieverdeling. Ten eerste brengen we met elkaar, als branche, elke dag ongeveer een miljoen euro aan pensioenpremie op bij PMT. Maar belangrijker nog: de pensioenpremieverdeling heeft effect op de loonruimte bij onze leden en is daarmee onderdeel van de afspraken die wij rechtstreeks maken met vakbonden. Dan is het toch heel gek dat je niks over die premieverdeling te zeggen hebt. Het kan niet zo zijn dat aan een andere cao-tafel afspraken gemaakt worden over ónze cao. Het is alsof de mensen van de fitnessclub bepalen, hoe hoog jouw contributie aan de voetbalclub moet zijn.’
Bovag is de brancheorganisatie van personenauto- en truckdealers, algemene auto-, tweewieler-, caravan-, aanhangwagen-, motorenrevisie-, autoverhuur- en autowasbedrijven, verkeersopleidingen en tankstations. BOVAG behartigt de belangen van 10.000 ondernemers die een gezamenlijke omzet hebben van circa 45 miljard euro en werk bieden aan ruim 80.000 mensen.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…