PSV heeft vanaf het nieuwe seizoen een nieuwe sponsor, de Metropoolregio Brainport Eindhoven, die vijf bedrijven vertegenwoordigt uit de regio. Het gaat om ASML, High Tech Campus Eindhoven, Jumbo, Philips en VDL Groep die vanaf het volgende seizoen gezamenlijk hoofdsponsor zijn van PSV. Op de voorkant van het shirt van PSV staat de komende jaren Metropoolregio Brainport Eindhoven.
Het gaat om een deal voor onbepaalde tijd. Er kunnen bedrijven bij komen maar er kunnen ook bedrijven af gaan. Het is niet bekend om hoeveel geld het gaat. Frans Janssen, commercieel directeur PSV onthulde aan Omroep Brabant wel dat het ‘substantieel meer’ is dan de 6 miljoen euro die de huidige hoofdsponsor Energiedirect.nl jaarlijks betaalt. De vijf bedrijven hebben allemaal een apart sponsorcontract en leggen volgens Janssen allemaal evenveel geld in.
‘Dit is een primeur in de historie van de topsport. We creëren een nieuw ecosysteem en de manier waarop is kenmerkend voor de onderlinge verbondenheid en samenwerking in deze regio’, aldus Toon Gerbrands, algemeen directeur van PSV. De stichting Brainport en de gemeenten die daar deel van uitmaken, investeren zelf geen geld in de samenwerking met PSV.
Voorbeelden
In de voorbije maanden zijn er reeds projecten ontwikkeld die de kracht van het nieuwe partnership onderstrepen. Zo heeft PSV een vitaliteitsprogramma onder de naam van PSV+, waarvan medewerkers van ASML gebruikmaken. Met Jumbo wordt samengewerkt in het Foodcoach- programma. Philips en PSV vinden elkaar op de domeinen gezondheid en innovatie. Onder andere het nieuw te bouwen sports performance center op De Herdgang brengt deze ambitie tot uiting. Ook zal PSV ingezet worden als publiekstrekker op internationale podia om de aandacht op de kansen voor talent en bedrijven in de Brainport Regio te vergroten. Het internationaal promoten van het vestigingsklimaat voor techbedrijven is voor High Tech Campus Eindhoven een voornaam thema binnen de nieuwe samenwerking. VDL zal onder andere de marketing slagkracht van PSV benutten om het werken in de techniek te blijven stimuleren.
‘Naast deze voorbeelden heeft dit partnership meerdere bijzondere kenmerken’, vervolgt Janssen. ‘Het samen opkomen voor de regio en de inwoners is een noviteit. Daarnaast is de continuïteit van het partnership bijzonder. Dit wordt een evoluerend samenwerkingsverband, waarbij naar verwachting in de nabije toekomst ook andere bedrijven met affiniteit voor Brainport Eindhoven zullen aanhaken. We praten daarom niet meer over ‘de hoofd- of shirtsponsor’, maar over het premium partnership.’
Investeren in leefomgeving
John Jorritsma, voorzitter van stichting Brainport en burgemeester van Eindhoven: ‘Deze samenwerking maakt ons trots. PSV is een club van iedereen, nationaal en internationaal vermaard. In Brainport Eindhoven werkt het bedrijfsleven uit de hele regio nauw samen met kennisinstellingen en de overheid. Die samenwerking brengt banen en welvaart voor iedereen in de regio. (…) Samenwerken met PSV is daarom een logische en slimme stap.’