In de afsluitende forumdiscussie verwoordde Rob Greve, branchemanager van de Staal Federatie Nederland de impasse in de markt als volgt. Als we niets doen dan verliezen we klanten met als gevolg minder afzet en dus krimpt ons marktvolume. ‘Maar’, aldus Greve, ‘we zijn nog steeds aan de bal.’
De vandaag gepresenteerde branchestudie van Rabobank Nederland MKB ging ook in op de ontwikkeling van de metaalprijzen waarbij zij denkt dat ondanks de huidige lage grondstof- en metaalprijzen er op langere termijn nieuwe pieken in het verschiet liggen. De recessie heeft de onderliggende schaarste misschien aan het oog onttrokken, maar verdwenen is ze niet. Verder gaat de studie in op ‘financiele situatie van de metaalgroothandel, de afnemers van staal en winkelformules in de metaalgroothandel.
De eerste keuze zou ‘Succesvol concurreren op prijs’ kunnen zijn.Het kan één van de strategische keuzes zijn om bewust deze prijsconcurrentie op te zoeken en te gaan voor de laagste prijs. Voor een rendabele bedrijfsvoering stelt dit hoge eisen aan het sturen op een lage kostprijs. Deze keuze is alleen te bereiken met heel bewuste kostenbeheersing. Als voorbeeld gaat de studie in op de succesformule van technisch groothandel Eriks , die opereert als schakel tussen 2.000 fabrikanten en twintigduizend afnemers en verhandelt 400.000 producten.
De branchestudie gaat daar uitgebreid op in. Deze nieuwe onderneming in Varsseveld startte juni 2007 met de productie en telt inmiddels 20 medewerkers. Voor 2009 mikt Van Sorgen op een verdubbeling van de afzet tot 9 duizend ton staal. De ondernemer denkt ondertussen hardop aan uitbreiden. ‘Dit jaar komen er ook buizen in het assortiment. Verder vertelde Van Sorgen in de forumdiscussie dat hij zijn formule wil wegzetten als franchiesformule. Te beginnen in Europa waarbij hij 150 vestigingen realistisch noemde.
De derde keuze is ‘Kiezen voor ketenintegratie. Voor een eindgebruiker kan het gemakkelijker zijn om een metalen onderdeel kant en klaar aangeleverd te krijgen in plaats van zelf metaal te bewerken om het onderdeel te produceren.
Deze keuze maakte de groothandel in gereedschapstaal Hersbach . De uitbreiding met een metaalverwerkend bedrijf was voor deze groothandel een logische stap. Het staal kan voortaan in eigen huis worden bewerkt. ‘Nu kunnen we afnemers ook een eindproduct leveren’, zegt Jan Hersbach in de branchestudie. Kern van Hersbach’s onderneming is het handelen in speciaalstaal en matrijs- en stempelonderdelen voor de metaal- en kunststofindustrie. De toegevoegde waarde is het op voorraad houden en het advies bij die producten.
Tenslotte geeft de Rabobank branchestudie de keuze om te ‘Specialiseren in een nichemarkt’. Een groothandel die kiest voor het voeren van een diep assortiment van één bepaalde metaalsoort of productgroep wordt dé specialist.
Het totale 90 pagina’s tellende rapport is te verkrijgen bij elke regionale Rabobank.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…