Tijdens de Formula Student-wedstrijd streden dit jaar studententeams van 132 universiteiten uit alle delen van de wereld met hun zelf ontworpen racewagens. Het debuut van de brandstofceltechnologie leverde het team in de sprintrace een gedeelde 29e klassering op. Omdat brandstofceltechnologie pas debuteert is het team zeer tevreden met deze plaats in de voorhoede. De wedstrijd vond in het weekend van 14 en 15 juli plaats op het Engelse Silverstone circuit. Naast Forze deden er ook teams mee met een accu aangedreven raceauto.
De Forze V gebruikt een brandstofcel om elektriciteit op te wekken om twee elektromotoren aan te drijven. De brandstofcel levert 18 kW, ongeveer 24 pk. Bovendien gebruikt de auto de elektromotoren om te remmen. Daarbij wordt energie teruggewonnen en opgeslagen in supercondensatoren. Hiermee kan de auto een tijdelijk piekvermogen leveren van 60 kW, ofwel 80 pk. De auto haalt 120 km/u en accelereert in minder dan 5 seconden naar 100 km/u. Met een volle tank (slechts 600 gram waterstofgas) kan de auto bijna een uur lang op volle snelheid racen. Hierbij komt er ruim 3 liter zuiver water uit de uitlaat. Vanwege de goede actieradius en het feit dat de auto in enkele minuten getankt kan worden ziet het team brandstofcellen als de lange-termijnoplossing voor duurzaam vervoer.
Het Delftse Forze-team bestaat uit ruim 60 studenten van de TU Delft. Het team wil laten zien dat deze technologie een serieus alternatief is voor fossiele brandstoffen. De studenten bouwen sinds 2007 ieder jaar een nieuwe brandstofcel auto. Dit jaar heeft het team de technologie kleiner en lichter weten te maken en is besloten dat de tijd rijp is om het op te nemen tegen fossiele brandstoffen. De brandstofcel in de auto is door de studenten geheel zelf ontwikkeld.
Het team van de TU Delft bouwt en racet al enige jaren waterstof-aangedreven racewagens. Voorheen racete het team in een aparte raceklasse. Nieuw is dat het team de gedurfde stap heeft genomen om hun raceauto, de Forze V, in te schrijven in een racecompetitie met voertuigen die gebruikmaken van verbrandingsmotoren en fossiele brandstoffen.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…