Het ‘Omnibus Simplification Package’ van de Europese Commissie moet de duurzaamheidsregeldruk verminderen. Dit heeft implicaties voor de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Wat moet je hiervan weten?
De nieuwe Europese Commissie (2024-2029) heeft zich als doel gesteld om de regeldruk in het bedrijfsleven fors te verlagen. Voor grote bedrijven en voor mkb’ers moeten de administratieve lasten in 2029 respectievelijk 25% en 35% lager uitvallen. De ‘Omnibus Simplification Package’ vormt hierin een belangrijke eerste stap. Naast de CSRD en de CSDDD doet de Europese Commissie hierin ook voorstellen om de lastendruk te verminderen bij de Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) en de Taxonomie. De voorgestelde wijzigingen bij de CSRD en de CSDDD hebben ingrijpende gevolgen.
De belangrijkste voorstellen bij de CSRD zijn als volgt:
De Europese Commissie neemt dus geen afstand van de ‘dubbele materialiteitsanalyse’. Dat betekent dus dat rapportageplichtige bedrijven nog steeds verplicht zijn om te rapporteren over de financiële impact van duurzaamheid op het bedrijf én over de impact die het bedrijf heeft op mens en milieu in hun omgeving.
De belangrijkste voorstellen bij de CSDDD zijn als volgt:
De ‘Omnibus Simplification Package’ van de Europese Commissie is geen definitieve wet maar een wetsvoorstel. Dit betekent dat het nu ter goedkeuring is voorgelegd aan het Europees Parlement en de Raad. Daarbij wil de Europese Commissie dit voorstel met spoed behandelen. Toch zou het lang kunnen duren voordat er een uiteindelijk akkoord komt. Vanwege de grote meningsverschillen over de voorstellen liggen moeizame onderhandelingen namelijk op de loer.
In algemene zin verwelkomt FME dat de Europese Commissie daad bij woord voegt bij het streven naar minder regeldruk in het bedrijfsleven. Alleen al de invoering van de CSRD zorgde voor de nodige complexiteit en hoge administratieve lasten, zowel bij grote bedrijven als bij mkb’ers. FME is bezig met een uitgebreidere analyse van alle specifieke voorstellen, maar vindt het in ieder geval positief dat de Europese Commissie focust op verbeterde samenhang tussen de CSRD en de CSDDD, inzet op beperking van de lastendruk voor het mkb en meer rekening houdt met de complexiteit van internationale toeleveringsketens. In het kader van rechtszekerheid is het wel van belang dat er snel duidelijkheid komt over de uiteindelijke verplichtingen.
Voor bedrijven is verduurzaming geen nut, maar noodzaak. Daarbij komt dat veel lidbedrijven vanwege de complexiteit en het internationale karakter van technologische waardeketens alsnog indirect te maken zullen krijgen met de CSRD of de CSDDD. FME zal leden dan ook actief blijven ondersteunen bij verduurzaming en bij internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO).
In 2012 is Interflon gestart met de ontwikkeling van een nieuwe generatie PFAS-vrije smeermiddelen op…
Het selecteren van de juiste maaktechniek, het voldoen aan strikte reinheidseisen en het verkennen van…
Defensie kan geïntegreerde lucht- en raketverdediging alleen versterken met hulp van bedrijven en kennisinstellingen. "Jullie…
De Europese Commissie biedt Europese autofabrikanten de komende jaren meer flexibiliteit bij het halen van…
Hoe elektrificeer je slim, toekomstbestendig en zonder kopzorgen? De antwoorden op deze vragen wil ABB…
Influencers verschijnen wekelijks in kranten en domineren sociale media. Toch blijft de impact van influencer…