Businesslunch Metaalunie: export wordt de drijfveer

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

De businesslunch met als thema internationaal ondernemen trok, voorafgaand aan de tweede TIV-beursdag, ruim honderd geïnteresseerde ondernemers. De organisatie lag in handen van Koninklijke Metaalunie.

Internationaal Ondernemen is een opportunity. Dat staat vast. Deze woorden worden bevestigd door Prof.dr. Pieter Klaas Jagersma, strategy consultant en onder andere directeur van het Center for International Business (CIB) van Universiteit Nyenrode. Hij belichtte diverse elementen die horen bij het internationaal ondernemen.

Daarvoor ging hij in op de economische situatie. In Nederland is de afgelopen jaren 300 miljard in de economie gestopt. De staatschuld is hierdoor met bijna vijftig procent togenomen. Dit moet in de komende twintig, vijfentwintig jaar worden terugbetaald. Dit zal de economische groei remmen met jaarlijks 0,2 procent.

Kijken we dan naar de export quote, het percentage dat aangeeft hoeveel procent van het bruto nationaal product aan export wordt behaald, ligt dat voor Nederland op 0,71. Dit betekent dus dat 0,71 procent van het BNP export is. Voor België ligt dit op 0,75 procent, maar kijk je naar de Verenigde Staten van Amerika is dit getal 0,19, China zit op slechts 0,09 en India op 0,08. Deze laatste drie landen zijn dus erg gevoelig voor het op peil houden van het consumptief gedrag en uitgaven van de inwoners. Voor Nederland heeft het stimuleren van het consumptieve betaalgedrag weinig invloed op de economie. De export stimuleren juist wel’, zo schetste Jagersma.

Jagersma heeft onderzoek gedaan naar de organische groei, de fusies en overnames en de gesloten allianties vanaf 1970 tot 2005. ‘De organische groei is van 80 procent in 1970 afgenomen naar 15 procent in 2005. De fusies en overnames van 4 procent in 1970 naar 39 procent in 2005. En het sluiten van allianties sprong omhoog van 7 (1970) naar 46 (2005). Dit geeft aan dat er internationaal vele kansen liggen voor Nederlandse exporteurs.’ Hij noemde hierna twee voorbeelden van Nederlandse bedrijven die het internationaal helemaal hebben gemaakt. Heineken en Albert Heyn.’Beide bedrijven hebben eerst in eigen land, local dus, het bedrijf op de kaart gezet. Daarna hebben ze het concept met groot succes geëxporteerd.’ Hierna behandelde Jagersma de belangrijkste voorwaarden waaraan bedrijven moeten voldoen om export goed neer te zetten.

Na dit betoog kreeg Dennis van Dijk van de Nijdra Groep het woord. Hij ging in op de succesvolle export van Nydra op de Duitse markt. Nijdra is vooral bekend om tot oplossingen te komen op het gebied van fijnmechanische en mechatronische vraagstukken. Het bedrijf onderscheidt zich vooral op de niche markt en doet veel in de medische industrie.