Bovendien erkent de Europese Commissie hiermee langlopende afspraken tussen de drie Benelux-landen. Recentelijk stelde België voor om de cabotage te beperken. Overheid en bedrijfsleven wisten in korte tijd gelukkig een ommezwaai van 180 graden te bewerkstelligen. TLN en EVO prijzen minister Eurlings dan ook voor zijn snelle actie op dit dossier.
Binnen de Benelux is al jarenlang sprake van vrije cabotage (nationaal vervoer door een buitenlandse transporteur). Nederlandse transporteurs zijn zeer actief in dit segment. Echter, Europese regelgeving maakt voor de meeste landen binnen de Unie begin 2010 een eind aan die mogelijkheid. België wilde op die maatregelen vooruit lopen en de grenzen per 1 mei sluiten voor buitenlandse vervoerders. TLN en EVO beriepen zich met succes op eerder gemaakte afspraken. Die golden al voordat er sprake was van cabotage in de EU.
Vrije cabotage heeft verschillende voordelen. Het vermindert het aantal ritten met lege vrachtauto’s en leidt zo tot minder files en minder CO2-uitstoot. Bovendien hebben opdrachtgevers hierdoor een bredere keuzevrijheid van vervoer.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…