Bovendien erkent de Europese Commissie hiermee langlopende afspraken tussen de drie Benelux-landen. Recentelijk stelde België voor om de cabotage te beperken. Overheid en bedrijfsleven wisten in korte tijd gelukkig een ommezwaai van 180 graden te bewerkstelligen. TLN en EVO prijzen minister Eurlings dan ook voor zijn snelle actie op dit dossier.
Binnen de Benelux is al jarenlang sprake van vrije cabotage (nationaal vervoer door een buitenlandse transporteur). Nederlandse transporteurs zijn zeer actief in dit segment. Echter, Europese regelgeving maakt voor de meeste landen binnen de Unie begin 2010 een eind aan die mogelijkheid. België wilde op die maatregelen vooruit lopen en de grenzen per 1 mei sluiten voor buitenlandse vervoerders. TLN en EVO beriepen zich met succes op eerder gemaakte afspraken. Die golden al voordat er sprake was van cabotage in de EU.
Vrije cabotage heeft verschillende voordelen. Het vermindert het aantal ritten met lege vrachtauto’s en leidt zo tot minder files en minder CO2-uitstoot. Bovendien hebben opdrachtgevers hierdoor een bredere keuzevrijheid van vervoer.
De overwinning van Donald Trump in de Amerikaanse presidentsverkiezingen zet de Nederlandse industrie onder druk.…
Iteq zet een grote stap richting productie-innovatie met de installatie van een geavanceerde pons/laser-combinatiemachine, de…
In een vol medialandschap worden ondernemers, ook in de maakindustrie, van alle kanten bestookt met…
De Europese staalmarkt ziet zich geconfronteerd met aanhoudende tegenwind. Door een combinatie van teruglopende vraag,…
Het bestuur van Vereniging High Tech NL heeft Eric-Mark Huitema aangesteld als nieuwe algemeen directeur.…
Dit jaar viert Dormac CNC Solutions, technologiepartner voor de Nederlandse verspaning, zijn zeventigjarig bestaan. Het…