FNV Meubel & Hout gaat met de campagne ‘Hou ‘t veilig’ de strijd aan met onveilig werken in de houtsector.
Het is alweer even geleden, maar de resultaten logen er niet om. Van januari tot september 2009 bezocht de Arbeidsinspectie meer dan 650 bedrijven in de houtsector. Doel was om te onderzoeken hoe het gesteld is met de veiligheid bij het gebruik van machines. Bij zeven van de tien bedrijven troffen de inspecteurs één of meer overtredingen aan. Machines en hulpmiddelen werden verkeerd gebruikt en veiligheidsvoorschriften slechts mondjesmaat opgevolgd. De gevolgen kunnen ernstig zijn: werknemers lopen risico’s op beknelling of amputatie van ledenmaten, of nog erger.
FNV Meubel & Hout werkt al lang samen met de werkgevers in de bedrijfstak in de commissie-De boer. De vakbond heeft dit onderzoek van de Arbeidsinspectie aangegrepen om in deze commissie aan het werk te gaan met een voorstel voor een campagne om machineveiligheid onder de aandacht te brengen.
De campagne moet de risico’s van het niet veilig werken met machines in de houtsector in kaart brengen en laten zien dat het ook echt belangrijk is om de risico’s zo klein mogelijk te maken. Met de communicatiemiddelen die in het kader van de campagne worden gemaakt, moeten werknemers en hun leidinggevenden in staat worden gesteld om concrete verbeteringen door te voeren in de dagelijkse bedrijfsvoering. Machineveiligheid moet een vanzelfsprekendheid worden in de sector Meubel en Hout.
De campagne krijgt een looptijd van ruim anderhalf jaar , van begin zomer 2011 tot winter 2013. Het wordt geen traditionele campagne met massamediale middelen, maar een campagne op maat, grotendeels gecentreerd rond de medewerkers. De centrale boodschap is een ‘recht toe, recht aan’-boodschap: ‘Hou ‘t veilig’. Leden van FNV Meubel & Hout kunnen binnenkort de communicatiemiddelen van de campagne tegemoet zien, zoals bijvoorbeeld posters en stickers.