Campagne laat positieve beeld metaalsector groeien

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

De campagne ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’ werpt zijn vruchten af. Het aantal Nederlanders dat bekend is met de sector is sinds de lancering van de campagne in april 2024 met bijna zeventien procent flink gestegen. Deze groei is het sterkst onder jongeren (16-25 jaar), mede dankzij de campagne op sociale media.

Tags:

Het algemene positieve gevoel ten opzichte van de sector is met bijna twaalf procent gestegen. Nederlanders erkennen ook vaker de diversiteit en vernieuwing van de sector. 69 procent ziet het belang voor de economie, en de beleving van de duurzaamheid van de sector is met ruim 25 procent verbeterd. Daarnaast erkent ongeveer twee derde van de Nederlanders het maatschappelijke belang van de sector. Dit blijkt uit recent consumentenonderzoek*, uitgevoerd door DVJ Insights in opdracht van Koninklijke Metaalunie, afgenomen onder duizend Nederlanders tussen de 16 en 67 jaar.

Een aantrekkelijk werkveld

‘Nederlanders hebben een positiever gevoel bij de sector. Dat is belangrijk, omdat de sector een belangrijke pijler is van de Nederlandse economie, en cruciale sectoren zoals gezondheidszorg, energie en landbouw ondersteunt. En om maatschappelijke uitdagingen zoals de energietransitie, verduurzaming en vergrijzing aan te blijven pakken hebben we een voortdurende behoefte aan nieuwe vakmensen’, stelt Mark Helder, voorzitter van Metaalunie. ‘De metaaltechnologiesector bestaat uit innovatieve mkb-maakbedrijven die ons dagelijks leven makkelijker, beter en veiliger maken door de productie van bijvoorbeeld operatierobots, protheses, achtbanen, hightechonderdelen en precisieonderdelen voor machines. Afgelopen jaar is de aantrekkelijkheid van deze sector als werkplek onder Nederlanders toegenomen.’

De interesse om daadwerkelijk in de sector te werken is met bijna dertig procent toegenomen sinds begin 2024. Vooral onder jongeren (16-25 jaar) is een stijgende trend zichtbaar: meer dan de helft zou werken in de sector overwegen, een stijging met 25 procent ten opzichte van eerder. Meer Nederlanders dan begin 2024 (12%) vinden de sector dan ook een aantrekkelijke keuze als werkveld voor jongeren.

‘De arbeidsmarktkrapte zet druk op de metaaltechnologiesector, terwijl deze bedrijven cruciaal zijn voor maatschappelijke oplossingen. Om de vraag naar technisch talent te blijven beantwoorden moeten we de instroom in technisch onderwijs vergroten en vakmanschap versterken. Samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en bedrijfsvakscholen is hierbij essentieel. Binnen het Aanvalsplan Techniek werken de technische brancheorganisaties samen om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren en toekomstig vakmanschap te waarborgen’, aldus Helder.

Voor en door de sector

De campagne ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’, een initiatief van Metaalunie en in samenwerking met Omnicom PR Group, werd breed ingezet om een groot publiek te bereiken, met uitingen op social media, printmedia, bij benzinestations en op de radio. De campagne bereikte driekwart van de Nederlandse bevolking. 21 procent van de Nederlanders heeft de afgelopen maanden iets gezien of gehoord over de sector, voornamelijk via sociale media.

‘De campagne zorgt voor positieve aandacht en meer bewustwording’, zegt Willemke Schurer van Stevast Techniek. ‘De extra aandacht voor de sector geeft een gevoel van trots en laat zien hoe belangrijk ons werk is voor de samenleving.’

Toch blijkt uit het onderzoek dat veel Nederlanders de sector nog steeds vooral associëren met het basismateriaal metaal en laswerkzaamheden. ‘Er valt dus nog winst te behalen op het gebied van bewustwording over de diversiteit van de sector en de innovatieve processen die er plaatsvinden’, zegt Helder. ‘Met de campagne hebben we een goede basis neergelegd, maar we zijn er nog niet. We blijven de komende tijd campagne voeren om nog meer mensen te bereiken en ze vaker in contact brengen met de boodschap van de campagne. Het algemene publiek blijft een belangrijke doelgroep, maar we gaan ons daarnaast ook specifieker richten op jongeren, ouders en het onderwijs. We zien ook een belangrijke rol weggelegd voor onze leden. Als zij de sector nog meer gaan uitdragen – vooral in hun eigen regio – dan versterkt dat de campagne en neemt de bekendheid van en de waardering voor de metaaltechnologiesector verder toe. Vanzelfsprekend ondersteunen we onze leden daarbij.’

Tags:

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *