In een ultieme poging de moeizame cao-onderhandelingen voor een nieuwe cao voor het Metaalbewerkingsbedrijf (onderdeel van de cao’s in de Metaal en Techniek) vlot te trekken, hebben de werkgevers, verenigd in de Federatie Werkgeversorganisaties Techniek (FWT), de vakbonden uitgenodigd om op 4 juli verder te onderhandelen.
Hiervoor hebben de werkgevers hun oude eindbod van 15 april aangepast. Het nieuwe bod bevat onder meer een loonsverhoging van zeven procent per 1 juli 2024 en loopt tot begin 2026.
‘Het verbeterde voorstel richt zich met name op een robuust inkomenspakket gedurende een looptijd van 24 maanden en een totale loonsverhoging van 12,7 procent’, licht werkgeversonderhandelaar Ron Follon van de FWT toe. Naast een verbeterd loonbod willen de werkgevers ook de mogelijkheden vergroten om gebruik te maken van de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU). Follon: ‘Wij stellen voor dat alle werknemers die in aanmerking komen voor de regeling, er ook gebruik van kunnen maken. Als werkgevers zijn we bereid daarvoor de premie te betalen. Wat ons betreft komt er geen werknemer meer in de wachtrij.’ Als werkgevers en vakbonden op centraal niveau tot een akkoord komen over de verlenging van de RVU-regeling, zijn werkgevers bovendien bereid om de regeling te verlengen tot 2031, aldus Metaalunie.
Inmiddels zijn er bijna drie maanden verstreken na de expiratiedatum van de cao’s in de Metaal en Techniek. Follon: ‘De ondernemingen, werknemers en werkgevers zitten te wachten op een cao-akkoord en helderheid over de arbeidsvoorwaarden. Over en weer hebben we pogingen ondernomen om te onderzoeken of de kloof overbrugd kon worden. Om uiteenlopende redenen is dat nog niet gelukt. Met het sterk verbeterde, maar niet in beton gegoten, voorstel hebben werkgevers het initiatief genomen de vakbonden uit te nodigen de cao-onderhandelingen te hervatten.’
Het nieuwe voorstel volgt nadat werknemers in de Metaal en Techniek op 27 en 28 juni een 48-uursstaking hielden. Vakbondsorganisatie FNV geeft aan het nieuwe bod serieus te bekijken en te bespreken met de cao-commissie, al is er volgens hen ook nog steeds veel te bespreken.
Het repareren en modificeren van schepen vraagt specifieke kennis en kunde die de algemene technische…
De aanhoudende druk om lonen flink te laten stijgen in combinatie met vrees van werkgevers…
Twee op de vijf (39%) werkgevers vangen momenteel personeelstekorten op door zelf bij te springen…
De Grondstoffenscanner is vernieuwd. De Europese maakindustrie is vaak afhankelijk van grondstoffen uit andere landen…
De nieuwe beleidsagenda van FME voor de technologische industrie heeft de titel: Naar een sterker,…
De Duitse machinebouwsector heeft in mei een forse daling van inkomende orders ervaren. In vergelijking…