Mede dankzij Syntens vinden er in de periode van november 2010 tot en met maart 2011 wereldwijd pilots plaats om de functionaliteit in zijn totaliteit te testen en de voordelen van de Cargobox aan te tonen.
Anno 2010 wordt luchtvracht nog overwegend in losse dozen verpakt, die verstevigd met netten, plastic en ander restmateriaal bij elkaar worden gehouden op pallets. Deze inefficiënte methode heeft tot gevolg dat het in- en uitladen van lading een arbeidsintensief traject is. Daarnaast bedraagt de schade als gevolg van diefstal op jaarbasis naar schatting 350 miljoen euro.
Volgens Hugo Roos, professor Logistiek en Luchtvaart, beschikt de Cargobox over een unieke combinatie van kwaliteiten, die het mogelijk maakt om efficiënter en veiliger te vervoeren. ‘Het is echt een geweldig ding. Het is zeer waarschijnlijk dat de Cargobox een revolutie in de luchtvrachtketen op gang zal brengen.’ Dankzij het gebruik van composiet, dat onder andere wordt toegepast in de vliegtuigindustrie en bij de fabricage van Formule 1 auto’s, is de Cargobox een lichtgewicht container van slechts 36,5 kg. De Cargobox bestaat uit een bodemplaat, een deksel en acht zijpanelen, die zeer eenvoudig in elkaar te schuiven zijn en weer uit elkaar te halen. Het meest intelligente element is een zogenaamde Lockbar, die een mechanisch slot bevat met geavanceerde elektronica. De Cargobox kan uitsluitend worden geopend met behulp van een code, die door de verzender per SMS of mail wordt doorgegeven.
Elke box is voorzien van een RFID-chip. Dankzij de toepassing van GPS-/GPRS-techniek heeft de verlader op elk gewenst moment inzicht in de exacte locatie van de Cargobox. Volgens Henk Hilders, de bedenker van de Cargobox, zullen de totale transportkosten bij toepassing van de Cargobox dalen met 5 tot 15%. ‘De hoeveelheid handling wordt beperkt, de kans op diefstal sterk verkleind en de totale transporttijd substantieel verkort. Daarnaast kan de beladingsgraad verbeterd worden doordat er minder losse verpakkingsmaterialen nodig zijn. Ook kan de verzekeringspremie omlaag als gevolg van de sterk gereduceerde kans op diefstal.’
Perry Smit, innovatieadviseur van Syntens, dat intensief betrokken is bij de introductie van de Cargobox, benadrukt de maatschappelijke voordelen van de Cargobox. ‘De Cargobox kent een geschatte levensduur van 4 jaar. Dit betekent een forse besparing op het gebruik van losse dozen en houten pallets, die vaak geen lang leven beschoren zijn. Dankzij het gebruik van composiet is de box uiteindelijk 100% recyclebaar. En behalve het feit dat het niet mogelijk is om na sluiting iets uit de box te halen, is het ook niet mogelijk er iets in te doen. Omdat veel luchtvracht wordt getransporteerd met passagierstoestellen, kan dit een algehele verbetering van de veiligheid van de burgerluchtvaart tot gevolg hebben.’
Op advies van en met hulp van Syntens is met behulp van een KansenKanon subsidie een onderzoek gestart of de CargoBox aan de strenge eisen van de Federal Administration Agency (FAA) kon voldoen. Vervolgens heeft Syntens een team van HBO-studenten gemobiliseerd, die in een kort tijdsbestek een aantal zaken hebben uitgezocht, die van belang waren bij het aanvragen van de subsidie Pieken in de Delta. Met behulp van cofinanciering van de Provincie Noord Holland en de gemeente Amsterdam is hiervoor groen licht gegeven door Agentschap NL. De resultaten van de pilots worden medio april 2011 gepubliceerd.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…