De keuze voor dit nieuwe concept heeft alles te maken met het orderpatroon van webwinkels: grote aantallen orders met relatief weinig orderregels per order. In het distributiecentrum van CB worden deze orders in batches verzameld en op een sorteersysteem met 176 sorteergoten gelegd. Omdat het aantal sorteergoten ontoereikend is om alle orders in één keer uit te sorteren, worden aan elke goot afhankelijk van het aantal boeken acht tot vijftien orders toegewezen. “Op dit moment worden alle boeken per sorteergoot ingepakt in een doos en pas op de inpaktafels per order uitgesplitst. Dat leidt tot lange doorlooptijden omdat we de dozen eerst een eind verderop naar de inpaktafels moeten brengen en pas met inpakken kunnen starten als het sorteersysteem helemaal klaar is”, vertelt Peter Coenen, project manager van CB.
De zeven verdeelkasten die CB nu heeft aangeschaft, worden geplaatst naast het sorteersysteem. Elke verdeelkast bestaat uit 112 vakken met verschillende afmetingen, die op basis van het volume van de orders worden toegewezen aan verschillende online orders. De uit gesorteerde boeken worden stuk voor stuk gescand, waarna een lampje aangeeft in welk vak een boek moet worden gelegd. Als een order compleet is, gaat aan de andere kant van de kast een lampje branden als teken dat de boeken uit het betreffende vak gehaald en ingepakt kunnen worden. “Zodra een vak leeg is, wordt deze weer toegewezen aan een volgende klant. Daardoor verwachten we per kast 130 tot 140 orders tegelijk te kunnen verwerken. Deze nieuwe werkwijze leidt tot een verkorting van de doorlooptijd met gemiddeld dertig minuten, terwijl de productiviteit met 35% procent stijgt”, berekent Coenen.
Het concept is al een aantal jaren geleden door CB ontwikkeld, maar wordt nu pas geïmplementeerd. Daarvoor zijn twee redenen, legt Coenen uit. “De eerste reden is de wens om de efficiëntie van onze operatie voortdurend te verbeteren. De tweede reden is de verschuiving van de cut-off-tijden door een aantal webwinkels, waardoor onze doorlooptijden onder druk kwamen te staan. Onze grootste klant Bol.com stelt zijn klanten in staat om tot 23.00 uur boeken te bestellen. Die moeten wel op tijd bij de sorteertcentra van PostNL liggen om de volgende dag afgeleverd te kunnen worden.”
Voor de implementatie van het concept zorgt MAAS Internal LogistiX (MAAS IL), dat het MAAS Flow Control-systeem (MFC) inzet voor aansturing van het totale proces. Daarnaast levert MAAS IL de rollenbanen voor aanvoer van lege dozen en afvoer van volle dozen naar de dozensluitmachines, labelapplicators en dozenstapelaars. “We hebben na een uitgebreid vooronderzoek vier partijen om een offerte gevraagd. We hebben voor MAAS IL gekozen vanwege de klik met de mensen en de goede prijs-kwaliteitverhouding die deze partij biedt”, aldus Coenen.
Opvallend onderdeel van de verdeelkasten die door het MFC-systeem van MAAS IL worden aangestuurd, zijn de kassascanners die in de kasten zijn gebouwd. Dankzij deze kassascanners hebben de medewerkers van CB hun handen volledig vrij om boeken uit de sorteergoten te halen en in het juiste vak te leggen. Zodra het eerste artikel van een order is gescand, selecteert het MFC op basis van volume een vak dat groot genoeg is voor de hele order. Het toewijzen van vakken aan orders start vanuit het midden van de kast, zodat de medewerkers zo min mogelijk hoeven te reiken.
Links en rechts naast elk vak bevindt zich een put-to-light-display, dat gaat branden zodra een artikel voor dat vak is gescand. Het display bevat een lampje dat van kleur wisselt als het volgende gescande artikel voor hetzelfde vak is bestemd. Daarnaast krijgt elke verdeelkast een zone-display, waarop telkens als extra controlemiddel het laatst gescande boek wordt aangegeven.
Aan de andere kant van elke verdeelkast bevinden zich twee inpaktafels. De inpakmedewerkers zien op hun MAAS Flow Control beeldscherm onder meer welke order gereed is, welk doostype ze daarvoor nodig hebben en welke extra werkzaamheden eventueel uitgevoerd moeten worden, zoals het toevoegen van folders of leaflets. Een medewerker pakt de betreffende artikelen uit het aangegeven vak van de verdeelkast, stopt ze in een doos en voegt de pakbon toe. Voordat hij de doos op de afvoerbaan plaatst, wordt middels de een kassascanner, welke geïntegreerd is in elke paktafel de barcode aan de onderzijde gescand om de doos aan de order te koppelen.
De afvoerbaan brengt de verzenddozen via een hoogtemeting vervolgens naar één van de drie dozensluitmachines, en een labelapplicator voor het plakken van het verzendlabel en twee dozenstapelmachines. “Tot nu toe maken we gebruik van dozen met kleppen. Door nu dozen met losse deksels te hanteren, kunnen we inspelen op de vraag van webwinkels naar dozen met hun logo en merknaam erop. Zodra de barcode aan de onderzijde van een doos is gescand, wordt automatisch het juiste deksel geselecteerd en op de doos geplakt”, legt Coenen uit.
Het nieuwe concept zorgt niet alleen voor een kortere doorlooptijd en hogere productiviteit, maar ook voor uitbreiding van de verwerkingscapaciteit. “Met deze werkwijze verwachten we minder sorteergoten voor internetorders nodig te hebben, waardoor we de vrijgekomen sorteergoten kunnen inzetten voor leveringen aan boekenwinkels en andere klanten. Op dit moment moeten we voor het grootste deel van de internetorders aparte waves inplannen, straks wordt het gemakkelijker om internetorders en winkelorders in één wave te combineren. Dat vergroot onze flexibiliteit”, stelt Coenen.
Het concept wordt in eerste instantie ingezet voor het verwerken van boeken, maar is flexibel genoeg om ook andere artikelen te kunnen verwerken. Daarmee speelt CB in op de vorig jaar ingezette strategie om ook de Healthcare- en fashion-sector te bedienen.
In de eerste week van november moet het nieuwe proces grotendeels in de lucht zijn, zodat CB gereed is om de piek rond de feestdagen in december te verwerken. Coenen. “Wij kennen de mensen van MAAS IL en weten wat ze kunnen.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…