De productie van hoogwaardige tandwielen vormt sinds enige tijd een nieuwe activiteit binnen de Zuidberg . Dit gebeurt grotendeels geautomatiseerd: de tandwielen worden vervaardigd op vier productiecellen met robots voor het beladen en afvoeren van de werkstukken. Daardoor kan na de gewone werktijd langdurig onbemand worden geproduceerd, zodat een hoge bezettingsgraad van de machines is gerealiseerd. Bij de ontwikkeling en optimalisering van deze oplossing heeft automatiseerder Cellro uit Ede een hoofdrol gespeeld.
Zuidberg is in binnen- en buitenland vooral bekend als producent van fronthefsystemen voor montage op een landbouwtrekker. Zuidberg Frontline Systems produceert er per jaar 20.000 en exporteert die voor 90 procent naar het buitenland. De nieuwe divisie Zuidberg Transmissions legt zich toe op de productie van tandwielen van hoge kwaliteit voor zowel de eigen productie als voor derden. Tot voor kort voerde Zuidberg alleen het draaiwerk voor de tandwielen uit; het vertandingfrezen, harden, rondslijpen en vertandingsslijpen werd uitbesteed. Bij het toenemende aantal tandwielkasten voor fronthefsystemen bleek het echter rendabel om zelf de complete tandwielproductie ter hand te nemen.
Zuidberg investeerde bijna vier miljoen euro in dit project. Voor de tandwielproductie werden vier speciale machines aangeschaft: een afwikkelfreesbank voor buitenvertandingen, een steekbank voor binnenvertandingen, een vertandingsslijpbank en een rondslijpbank voor de bewerking van astappen. Omdat de machines langdurig onbemand moeten werken, werd gekozen voor werkstukbelading met zesassige handlingrobots en niet voor aan- en afvoer via transportbanden en/of een portaallader.
In hechte samenwerking met Cellro werd de configuratie van de cellen ontworpen met ontbraamstations, reinigingsapparatuur, speciale grijpers e.d. Cellro verzorgde de software voor de automatisering van alle stations en machines.
Inmiddels functioneert de tandwielproductie al enkele maanden vrijwel probleemloos. De flexibele automatisering maakt het mogelijk overdag enkelstuks en prototypen te produceren en ‘s nachts de series. Ook in vergelijking tot zogeheten lagelonenlanden geeft dit een concurrentievoordeel. Zuidberg Transmissions richt zich met de nieuwe activiteit op de niches in de markt. Voor de toekomst wordt gedacht aan inspelen op de invoering van dieselelektrificatie en ‘powershift’ automatische versnellingsbakken. De nadruk ligt op de productie van series tussen 10 en 1000 stuks.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…