Op zich is dat niet vreemd: we hebben vroeger veel Chinees materiaal gezien in de goedkopere legeringen (zoals 1050) waarvan de kwaliteit zeer wisselend was. En natuurlijk zitten er in China nog steeds fabrieken die minder goed materiaal leveren, je moet dus wel goed kijken waar je koopt. We kopen bij MCB bijvoorbeeld alleen bij fabrieken waar we volledig overtuigd zijn van de kwaliteit.
En die kwaliteit wordt steeds beter: westerse bedrijven als Alcoa, Novelis en Aleris hebben flink geïnvesteerd in nieuwe aluminiumfabrieken in China, vooral met Duitse machines. Daar staat dus het nieuwste van het nieuwste. We merken ook echt dat de producten steeds beter worden, ook in de zwaar gelegeerde kwaliteiten kunnen ze mee.
De nieuwe aluminiumfabrieken van westerse bedrijven in China richten zich wel vooral op de luchtvaart en de automotive sector, de verwachting is dat die sectoren daar flink gaan groeien. De vraag is natuurlijk wel hoeveel er van naar Europa komt, maar de kwaliteit is zeker zo goed. Ook daar kunnen ze ultrasoon testen.
Er is in West-Europa veel minder geïnvesteerd in aluminiumproductie de afgelopen jaren, behalve voor de automotive. Het is dus een kwestie van tijd voordat bedrijven hier overstappen op Chinees aluminium. Want het wordt tijd dat dit vooroordeel de wereld uit gaat.
Door:
Lambert van de Schans, projectmanager aluminium MCB
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…