Op zich is dat niet vreemd: we hebben vroeger veel Chinees materiaal gezien in de goedkopere legeringen (zoals 1050) waarvan de kwaliteit zeer wisselend was. En natuurlijk zitten er in China nog steeds fabrieken die minder goed materiaal leveren, je moet dus wel goed kijken waar je koopt. We kopen bij MCB bijvoorbeeld alleen bij fabrieken waar we volledig overtuigd zijn van de kwaliteit.
En die kwaliteit wordt steeds beter: westerse bedrijven als Alcoa, Novelis en Aleris hebben flink geïnvesteerd in nieuwe aluminiumfabrieken in China, vooral met Duitse machines. Daar staat dus het nieuwste van het nieuwste. We merken ook echt dat de producten steeds beter worden, ook in de zwaar gelegeerde kwaliteiten kunnen ze mee.
De nieuwe aluminiumfabrieken van westerse bedrijven in China richten zich wel vooral op de luchtvaart en de automotive sector, de verwachting is dat die sectoren daar flink gaan groeien. De vraag is natuurlijk wel hoeveel er van naar Europa komt, maar de kwaliteit is zeker zo goed. Ook daar kunnen ze ultrasoon testen.
Er is in West-Europa veel minder geïnvesteerd in aluminiumproductie de afgelopen jaren, behalve voor de automotive. Het is dus een kwestie van tijd voordat bedrijven hier overstappen op Chinees aluminium. Want het wordt tijd dat dit vooroordeel de wereld uit gaat.
Door:
Lambert van de Schans, projectmanager aluminium MCB
Na twee moeizame jaren keert de Nederlandse industrie in 2025 weer terug naar groei. De…
Met Prinsjesdag achter de rug ligt er weer een stapel aan nieuwe plannen klaar voor…
Halverwege 2024 versnelt de opwaartse trend van faillissementen in Europa. Wereldwijd komt eind dit jaar…
ECI Software Solutions, een wereldwijde aanbieder van cloudgebaseerde bedrijfsbeheersoftware en -diensten, introduceert Ridder iQ Essentials,…
Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…
Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…